Re: Kolde fakta om "Statens standard for elektronisk publicering"

Svar: Poul Bernt Jensen <sslug@sslug>
Kopi: It- og forskningsministeriet (til journalisering) <sslug@sslug>
      DKUUGs Standardiseringsudvalg <sslug@sslug>
      SSLUGs IT-politiske epostliste <sslug@sslug>
      MF Knud Erik Hansen <sslug@sslug>
      MF Tove Videbæk <sslug@sslug>
      MF Kristian Jensen <sslug@sslug>

fredag den 2. november 2001 16:22 skrev Jensen, Poul Bernt:

> Standarderne for elektronisk publicering skal overholdes. De blev
> fastlagt for nogle år siden og afgrænser sig til mere formel
> publicering sammenlignet med publicering i en trykt vejledning / bog.
>
> De sider, der giver gode råd om opbygning af statslige hjemmesider har
> ikke samme formelle baggrund, og er primært tænkt som gode råd. Men de
> har ikke status af formelle krav.

Jeg synes, det er absurt, at man stille meget strenge krav til
publikationerne, men ikke har nogen krav til den overliggende
infrastruktur, så disse publikationer er tilgængelige.

Det er lidt som at have et bibliotek, hvor alle bøgerne er frit
tilgængelige, men der kræves en bestemt nøgle for at komme ind.

> Jeg skal være den første til at indrømme, at det kan være vanskeligt at
> skelne mellem "krav til elektroniske publikationer" og den generelle
> rådgivning.

Det er mig, som ikke har læst det godt nok, hvor jeg troede, at det galdt
al publicering på internettet og ikke kun publikationer.

> På bagrund af bl.a. dine spørgsmål er det aftalt med Statens
> Information, at de vil gennemgå deres rådgivning på området og vurdere,
> hvorledes den kan forbedres.

Et forslag til krav kunne være:

   Alle offentlige hjemmesider senest den (DATO) skal overholde
   en W3C-specifikation.

   Alle nye offentlige hjemmesider offentliggjort efter den
   (DATO) skal overholde en W3C-specifikation.

Vi ved jo begge, at anbefalinger ikke giver det mindste, da du jo selv
bruger det som begrundelse for, at www.vildu.dk ikke overholder
W3C-specifikationerne (den eneste side som gør det er, er den side som
har URL'en http://www.vildu.dk/hcp_forside.asp - alle andre over- og
underliggende sider overholder ikke specifikationerne selvom det angives
på siderne).

Selv om kravene ikke er sanktionérbare, så kan de alligevel bruges af
borgerne til at opnå adgang, da det er muligt at henvise til kravene og
ikke blot til nogle anbefalinger.

Desuden kan jeg se i "Principper for Web-grænseflader", at der er krav
til brug af HTML 4.0 ved informationer som stilles til rådighed for andre
offentlige instanser:

  http://www.fsk.dk/cgi-bin/doc-show.cgi?doc_id=21766

Hvorfor kan samme krav ikke stilles til informationer, som stilles til
rådighed for øvrigheden?

De herligste hilsner
--
Claus Sørensen    -------------------------------   Tlf:    20 94 62 34
Formand for        DKUUGs Standardiseringsudvalg    Fax:    39 20 89 48