Re: [ITPOLITIK] Re: Kolde fakta om "Statens standard for elektronisk publicering"

Se http://www.folketinget.dk/Samling/20011/spor_sv/S83.htm

Spm. nr. S 83

Til IT- og forskningsministeren (3/10 01) af:

Knud Erik Hansen (SF):

»Vil ministeren oplyse, hvilke statslige og statsligt finansierede
hjemmesider som det kun er muligt at få adgang til med Microsofts
netbrowser Internet Explorer, og vil ministeren lave et cirkulære om
standarder for statens hjemmesider?«

Svar (17/10 01)

IT- og forskningsministeren (Birte Weiss):

Der findes ingen oversigt over hvilke statslige og statsligt finansierede
hjemmesider, som det kun er muligt at få adgang til med Microsofts
netbrowser Internet Explorer.

<det var måske en idee at SSLUG lavede en sådan oversigt?>

I projektet »Bedst på nettet«, som evaluerer kvaliteten af offentlige
hjemmesider, er der tilmeldt 1715 hjemmesider. Dette projekt oplyser, at en
test af umiddelbar tilgængelighed viser, at der er adgang til 96% af
hjemmesiderne fra både Internet Explorer 5.xx og Netscape 4.xx.

Fejl i en hjemmesides tekniske opbygning eller brug af særlige faciliteter
kan dog give problemer, specielt når der benyttes ældre versioner af
netbrowsere.

Statens Information rådgiver i dag bl.a. på deres hjemmeside
www.si.dk/netsteder om god opbygning af offentlige hjemmesider.

<..rådgiver.. om offentlige hjemmesider>

Her anbefales det bl.a., at man anvender systemer, der overholder de
internationale W3C specifikationer for opbygning af hjemmesider.

Teknologien til brug ved opbygning af hjemmesider udvikler sig meget
hurtigt. Det vil derfor være uhensigtsmæssigt, at regulere dette forhold
gennem udsendelse af et cirkulære.

Erfaringerne med opbygning af hjemmesider vil blive drøftet i Statens
IT-Forum, hvor IT-chefer fra alle ministerier deltager.

Ummidelbart lyder det som om  Poul Bernt Jensen <sslug@sslug> har
en anden fortolkning end IT-ministeren omkring hvad disse
anbefalinger gælder for.

--
  Carsten Svaneborg   http://www.mpip-mainz.mpg.de/~svanebor
<out of signature error, please reboot internet>