RE: [ITPOLITIK] RE: PhD afhandling (fwd)

Kære Kim,

Jeg har modtaget din afhandling fra Hans Schou.

Jvf. dit forord; hvordan ser du nedenstående vil forandre mulighederne for
inovative danske softwareudviklere ?

"Munich, Paris. 2001-11-05 - Without waiting for the expected vote by
the European Union of a directive on the patentatibility of software,
the European Patent Office just published a new examination directive
which extends the realm of the European patent practice to software,
business methods and mathematics"

Link:
http://linuxtoday.com/news_story.php3?ltsn=2001-11-07-013-20-NW-LL

Som selvstændig erhvervsdrivende og softwareudvikler er det min erfaring, at
små og mellemstore virksomheder (hvilke vi har flest af herhjemme) ikke har
mulighed for selv at finansere hele udviklingen af meget omfattende
software-produkter, hvilket naturligvis er et krav, såfremt en virksomhed
vil forbeholde sig eneret til udnyttelse af disse.

Derimod giver udvikling efter Open Source modellen efter min mening netop
mulighed for, at virksomheder helt ned på enkeltmands-niveau kan deltage i
udviklingen af selv meget store og komplekse systemer (eks. Linus
Thorvaldsen og Linux).

Findes der nogle undersøgelser over, hvem der idag udnytter
software-patenter (i de lande hvor dette er tilladt) og hvem der forventes
at få udbytte af fremtidig software-patentering ?

Der er muligt der er noget jeg har overset, men det forekommer mig at
software-patenter slet ikke kan udnyttes af det majoriteten af det danske
erhvervsliv. Måske er dette også en af årsagerne til at der er så
forholdsvis lidt debat om dette emne i danmark - det vedkommer jo simpelthen
ikke mere end en håndfuld erhvervsledere herhjemme.

Jeg er personligt meget utryg ved denne "strudse-holding", da jeg godt ka'
forstå at uinviede umiddelbart lader sig forføre af udsigten til at få
tildelt et autoriseret verdens-monopol. Jeg frygter bare at vi ved at
acceptere software patenter i danmark, risikerer at fremtidig udvikling og
evt. kommerciel udnyttelse af denne, vil ende med at blive ejet af
udenlandske selskaber der har den nødvendige volumen til at indhente og
udnytte patenter, uanset om grundforskningen er foretaget af små inovative
virksomheder i danmark - kender du nogle tilfælde hvor en lille inovativ
virksomhed (efter dansk skala, dvs. 0-100 ansatte) i kraft af sine software
patenrettigheder er blevet en succes på verdensplan ?

Med venlig hilsen,
Erik Lange
MM Manager.org