RE: [ITPOLITIK] RE: PhD afhandling (fwd)

Erik Lange wrote:
> Derimod giver udvikling efter Open Source modellen efter min mening netop
> mulighed for, at virksomheder helt ned på enkeltmands-niveau kan deltage i
> udviklingen af selv meget store og komplekse systemer (eks. Linus
> Thorvaldsen og Linux).

Det betyder også at enkeltmands firmaer kan yde support, og derved
tjene penge på software produkter, som de aldrig selv ville kunne
udvikle fra grunden af.

> Findes der nogle undersøgelser over, hvem der idag udnytter
> software-patenter (i de lande hvor dette er tilladt) og hvem
> der forventes at få udbytte af fremtidig software-patentering ?

Der findes statistik der viser at 60-70% svjh. af EPO software
patenter er udtaget af Amerikanske eller Japanske firmaer. Og
tyskland er det land i EU der har flest ~15% af EPO software
patenterne.

Dvs. en mulig fremtidig harmonisering af EPO patenter til EU
medlemslandene vil have en ret morsom effekt, hvis de forsøger
at gennemtvinge det.

> Der er muligt der er noget jeg har overset, men det forekommer
> mig at software-patenter slet ikke kan udnyttes af det majoriteten
> af det danske erhvervsliv.

Regeringen har haft et forslag der gik ud på at lave en forsikrings
ordning, således at små firmaer igennem forsinkingen kan få støtte
til at sagsøge store firmaer der bruger deres software patenter.

De har ikke haft noget forslag på at lave en ordning, således at
små firmaer kunne sagsøge store firmaer der truer det lille firma
med trivielle software patenter.

De har heller ikke haft noget forslag om at støtte små firmaer i
at hyre patent advokater, således at de kan checke om de måske
bryder eksisterende patenter.

Ikke destro mindre er regeringen for software patenter, formodeligt
fordi de lever i den tro at det vil øge innovationen, fordi venture
capital folkene godt kan lide patenter (uafh. om de er gyldige eller
ej).

Btw. så har vi også forretningsmetode patenter i Danmark.
Flexlån (tm) er patenteret i Danmark. (ref. IFO raporten)

--
  Mvh. Carsten Svaneborg