Re: [ITPOLITIK] Valgmøde: Liberale swpat

Per Abrahamsen skrev:

> Monopolkapitalisme er ikke markedsøkonomi, det er blot
> en særlig form for planøkonomi hvor man ikke behøver
> hykle om at planen er til folkets bedste.

:-)

> Problemet er mange der kalder sig liberale ikke er i
> stand til at skelne mellem markedøkonomi (som generelt
> er til fordel for enkelte menneskes personlige frihed)
> og monopolkapitalisme (som kun er til fordel for
> monopolkapitalisterne).

Er monopolkapitalisme ikke også en form for markedsøkonomi?
Jeg ved godt at idealet er fuldkommen konkurrence, men så
vidt jeg kan se er monopoler den eneste stabile tilstand i
en liberalistisk markedsøkonomi. I praksis har vi i dag et
konkurrencetilsyn, for at modvirke markedsøkonomiens
naturlige tendens til at drive i en uønsket retning.

Jacob (der er forundret over at flyselskaberne fandt det
       nødvendigt at snakke sammen, for at danne et kartel -
       man kan vel regne sig frem til det)
--
"Dansk sprognævn er en flok spader!
 Cognac kan kun staves på én måde"