Re: [ITPOLITIK] Valgmøde: Liberale swpat

On Fri, 09 Nov 2001 16:07:46 +0100, Jacob Sparre Andersen wrote:

> Er monopolkapitalisme ikke også en form for markedsøkonomi? Jeg ved godt
> at idealet er fuldkommen konkurrence, men så vidt jeg kan se er
> monopoler den eneste stabile tilstand i en liberalistisk markedsøkonomi.
> I praksis har vi i dag et konkurrencetilsyn, for at modvirke
> markedsøkonomiens naturlige tendens til at drive i en uønsket retning.

Uden at skulle komme med en længere økonomisk udredning, kan det blot
oplyses:

1) Fuldkommen konkurrence betyder fuldstændig indsigt i markedet
2) Prisen på et marked med fuldkommen konkurrence findes, hvor den
udbudte mængde af en vare skær kurven for efterspørgslen efter den
tilsvarende vare.

1) Dette findes ikke, da dette ville kræve, at alle oplysninger var
tilgængelige. Selv regnskabsloven giver mulighed for at tilbageholde
oplysninger: Regnskabslovens §25 stk.1
2) Økonomiske studier viser samstemmende, at på et hvilket somhelst
marked vil antallet af udbydere over tid gå mod 1. Naturloven om
konkurrence tilsiger jo netop, at den stærkeste overlever.

QeD.
At tro på at markedsøkonomi er til gavn for den enkelte borger, er som at
tisse i bukserne, når man fryser. Uden hjælp udefra ender det uværligt
med en rød numse :o)

--
Hilsen/Sincerely
Michael Rasmussen