Nej, det blev desværre ikke Sony :-(

Hej,

Som Claus har påpeget i sine glimrende artikler og læserbreve på det sidste,
så er det grotesk at forestille sig at man skal købe sit fjernsyn fra en
bestemt fabrikant, for at kunne modtage DR's signaler.

Ikke desto mindre er det allerede nu en realitet, når det drejer sig om
fodboldlandskampe transmiteret over Internettet.

Fra DBU's hjemmeside:

"... dels vil du i morgen kunne følge landskampen direkte her på siderne
samt på www.dr.dk, idet vi sammen med Danmarks Radio webstreamer kampen."

Det lyder jo sådan set meget godt.

Desværre for mig, har man valgt at streame i et windows media format, der
kræver en windows media player 7.1 for at kunne afspilles...

Jeg går ud fra at DR og DBU også her vil forsvare sig med, at mediaplayeren
jo er gratis og at jeg bare kan downloade og installere den - men nej, det
kan jeg faktisk ikke :-(

OG - det er IKKE er fordi jeg kører "et eller andet obskurt operativ-system
som kun en lille gruppe nørder forstår" - nej, som det vist fremgik af
debatten på listen her igår, så ku' jeg indtil da ikke engang stave til
Linus' efternavn og har aldrig selv arbejdet på en linux-maskine!

Jeg kører Windows NT og det har jeg sådan set været rimelig tilfreds med i
de sidste to år. Faktisk må jeg indræmme at det stadig opfylder alle mine
behov til en daglig arbejdsstation og helt ærligt har jeg egentlig ikke haft
nogen grund til at skifte NT ud, siden det kom præinstalleret på min nu 2 år
gamle bærbare PC, med office-pakken og "hele lortet" - før nu!

Jeg kan IKKE downloade en windows media player 7.1 til NT - den er
simpelthen ikke lavet og Microsoft understøtter ikke længere NT!!

Dvs. at jeg nu skal ud og købe et nyt operativsystem, hvis jeg vil se
fodboldlandskamp på Nettet :-(

Hvilket med garanti betyder, at jeg _også_ skal købe en ny office-pakke,
eller minimum opgradere den gamle... det er fandme mange penge... jeg må nok
vente til hele mit firma evt. opgraderer, så de betaler for opgradering af
min PC så jeg også fortsat kan arbejde på den :-(

( "Hmm... bare der snart er nogen der sender mig et af de nye formaterede
dokumenter, så jeg kan få en undskyldning for at gå til min chef og forlange
at "selskabet må følge med tiden" .." ) - ku' man godt forestille sig nogle
tænke, hvis de ikke selv er den "chef" der skal betale gildet, som jeg i mit
tilfælde er ;-)

Jeg synes det er et meget overset aspekt i hele denne standardiseringsdebat,
at "the Microsoft way" har enorme omkostninger på det punkt der hedder "cost
of ownership" på revisor-jargon - det er faktisk så overset, at det
garanteret ikke engang er med i 99% af alle budgetter, der jo typisk kun
strækker sig over et år. Og det er jo kun hvert andet år denne udgift kommer
"igen" - og så bliver den hvergang lanceret og markedsført, så det ikke
konteres i virksomhedernes regnskaber som opdateringer af eksisterende
systemer, men som ny-investeringer i "ny" software.

Mon ikke man ku' få en bedre forståelse for problemet i den brede
befolkning, hvis man dels lavede nogle beregninger på hvad det koster staten
over f.eks. fem år at binde sig til licenser fra MS, og dels lavede en
lignende beregning for en gennemsnits husstand - og så fordelte udgifterne
ligeligt på år, måneder, uger og dage... hmm... tænk hvis man istedet satte
skatten _ned_ med de 50-70 kr _om dagen_ pr. borger ? Eller vil vi hellere
ha' samfundet bruger dem på Windows YT, når den kommer om to år ?

Det er NU vi skal ta' valget - eller lade nogle andre ta' det for os...

Sidst politikerne herhjemme sov i timen, købte TV Danmark rettighedderne til
Landskampene og gjorde dem dermed utilgængelige for den bredde befolkning.
Det blev der godt nok ballade over. Jeg kan derfor ikke forstå man tager så
let på problematikken om åbne og lukkede standarder - Microsoft har jo
allerede lavet efterfølgeren til TDC's selecter-box og satteligkanalernes
settop-boxe, den er lige ved at blive sendt på gaden i USA og de kommer med
garanti hellere end gerne over og installerer det hele gratis hos DR, så det
ikke "koster os noget" - før vi altså så skal opgradere vores fjernsyn næste
gang... men okay, det "behøver" vi jo ikke gøre, så længe det virker som det
er... øh..?

Det er jo ikke fordi jeg har noget specielt imod Microsoft - jeg har bare
også altid godt ku' li' Sony-gear, og vil jo godt ku' fortsætte med at kunne
vælge selv.

Erik