Re: [ITPOLITIK] 275 kommunale hjemmesider testet (validator.w3c), 0 bestod ;-(

Niels Svennekjær wrote:
> Efter at der for et stykke tid siden blev snakket om den manglende
> w3c validering af kommunernes hjemmesider, tænkte jeg at jeg ville
> prøve at teste alle kommunernes hjemmesider igennem, og se hvor mange
> der bestod.

Du kunne sende dine resultater til computerworld, ingenøren, og
andre medier. Måske er der nogle der vil tage det op. Var det
ikke CW der fornyeligt havde en artikel om dette emne fordi
Birte Weiss påstod at deres www.vildu???.dk opfylde w3c
specifikationerne?

> Kan vi så bruge resultatet til noget ?
Det mener jeg bestemt.

> Tjae, der er ihvert fald ingen kommuner der overholder den
> offentlige anbefaling.

Det viser også en stærk korrelation mellem dem der ikke
overholder anbefaldingen og dem der anvender MS software.

Måske kunne det kommenteres, at det offentlige når de køber
software til fx. en internet server eller websider programskrammel.

Så bør der i kontrakten være en klausul om at leverandøren
skal garentere at softwaren opfylder w3c standarder, eller
andre relevante åbne standarder for informationsudveksling,
og hvis dette ikke er tilfældet så garentere leverendøren
at han vil rette softwaren så den opfylder w3c standarder
eller andre relevante åbne standarder hvis køber kan påvise
afvigelser fra gældende standard gyldig ved købstidspunktet.

--
  Mvh. Carsten Svaneborg