Re: [ITPOLITIK] Gør patenter let forståelige

On Thu, 15 Nov 2001, Peter Toft wrote:

> Jeg kan godt lide argumentet.

Det bygger på en anekdote om Picasso. Pablo Picasso var frygtet af sin
samtids kunstnere: Hvis han gik på en udstilling, så kunne han se ideen i
de andres billeder. Herefter gik han hjem og udførte ideen langt bedre.

Desværre kan jeg ikke finde et link til den anekdote eller noget, som
underbygger den (f.eks. et billede, som Picasso tydeligvis har ladet sig
inspirere af).

> Modargumenter (shoot me down):
> - Den første forfatter vil da ikke bruge penge på
>   udviklingen af ideen, hvis han ved at den store
>   forfatter laver sit opgradering af bogen lige bag
>   efter.

Det sker idag.

> - Hvis nu den første bog faktisk var ret god - det var
>   bare Ole Tangeslem som var en kanon-hård anmelder af
>   bøger og faktisk lidt i lommen hos det andet forlag :)
>   Nu kom den anden bog - Schou Hansen som er en anden
>   anmelder kan se at det andet produkt er lig det
>   første og lidt "klister" oven på - men med langt
>   bedre markedsføring!! Skal den første bog så ikke
>   have lov til at få en fair beskyttelse for at
>   forsvare sin nye bog-ide (Ideen var at det var
>   butlerens _søn_ som myrdede stuepigen - og ikke
>   butleren selv *G*).

Det "klister" du taler om er for-
skellen
mellem
at kunne skrive knækprosa
og kunne skrive et
gruk.

Altså ikke en smule reformulering, men virkelig klasseforskel i
udførelsen. Hvis det kun var reformulering, så er vi tættere på en
overtrædelse af ophavsretsloven.

/Ole
--
http://www.ole.tange.dk/