Re: [ITPOLITIK] Gør patenter letforståelige

On 15 Nov 2001, Kenneth Geisshirt wrote:

> Gentag historien med en plov i stedet for en bog. Folk i
> softwareindustrien vil hellere sammenligne software med en plov end en
> bog. Patentsystemet har jo rødder i industrisamfundet (og det er her,
> det hele gør galt efter min mening).

OK. Så var der een pointe mere, som Fru Jensen gerne skulle fatte:

* Software er immaterielt. Forskellen mellem materielt og immaterielt er
  kollosal stor. Det er derfor mere rimeligt at sammenligne software
  med bøger end med plove.

> Tager det ti år at "udvikle" bogen, er de tyve år et patent gælder,
> heller ikke lang tid. Omvendt, hvis det kun tager 3 måneder, så er
> tyve år lang tid. Dette høre også med til argumentationen mod
> softwarepatenter.

Det argument fik jeg ikke fat i. Mener du, at det har betydning, hvor lang
tid man har brugt på udviklingen? Nogen bøger tager 10 år at skrive -
andre ikke.

/Ole
--
http://www.ole.tange.dk/