Re: [ITPOLITIK] Gør patenter letforståelige

On Thu, 2001-11-15 at 10:51, Ole Tange wrote:

> OK. Så var der een pointe mere, som Fru Jensen gerne skulle fatte:
>
> * Software er immaterielt. Forskellen mellem materielt og immaterielt er
>   kollosal stor. Det er derfor mere rimeligt at sammenligne software
>   med bøger end med plove.

Ja, det er vigtigt at få "alm. mennesker" til at forstå at software er
et produkt på linje med bøger og musik. Kildetekst bør være omfattet af
ytringsfriheden (som i Califonien).

Bag en bog står der et menneske; faktisk er det mennesket/forfatteren,
som er det vigtigste. Software er på samme måde, men plovindustrien ikke
er afhængig af mennesker på samme måde. Man kan også sige at
udviklingsprocessen (mennsketung) er vigtigere end produktionen
(maskintung). Dette er - efter min mening - forskellen på nutiden
(videnssamfundet) og fortiden (industrisamfundet).

<STORE TANKER>
  Med andre ord, kæmper vi ikke kun mod softwarepatenter, men for
  menneskets mulighed for at udfolde sin kreativitet.
  Softwarepatentfortalerne derimod vil fremmedliggøre mennesket og gøre
  det til en mekanisk indretning.
</STORE TANKER>

(undskyld, men jeg måtte altså lige skrive ovenstående - nu har jeg det
bedre)

> Det argument fik jeg ikke fat i. Mener du, at det har betydning, hvor lang
> tid man har brugt på udviklingen? Nogen bøger tager 10 år at skrive -
> andre ikke.

Jeg legede djævlens advokat et øjeblik. Jeg tror at
softwarepatentfortalerne vil bruge argumentet at det er kostbart at
udvikle ny teknologi. Ikke at det har noget med patenter at gøre, men de
vil bruge det til at retfærdiggøre patentsystemet overfor "alm.
mennesker". Hvad vil du sige som modargument?

Kneth

--
Kenneth Geisshirt, M.Sc., Ph.D.         http://kenneth.geisshirt.dk
GPG Fingerprint: 7424 AF49 AB47 03D4 D7C5  A07C 4D92 37E7 2F92 0B79