Re: [ITPOLITIK] 275 kommunale hjemmesider testet (validator.w3c), 0 bestod ;-(

Peter Toft wrote:
> Jeg skal den 26/11 holde foredrag for en del kommunale
> IT-chefer i Jylland. Mon ikke jeg vil komme ind på
> emnet :)
;*)

> Flere skud er ønskelige! Det er en god ide at indlede
> dialog med kommunale og amtslige ledere. I øvrigt er
> problemet nok at de fleste aftager løsninger fra
> KMD=Kommunedata - standard hyldevare.

En analogi: Hvis flertallet af danskere havde et B&O fjernsyn,
så kunne DR hævte at det var ok at sende TV signaler, der var
specielt tilpasset til B&O brugerene. Måske kunne det betyde at
alle dem der ikke ville købe et dyrt B&O fjernsyn ikke kunne
høre lyden, eller kun kunne se billedet i sort-hvid. Ville sådan
et særligt produkt krav fra DR til danske borgere være OK, når
det borgerene betaler licens for at se TV?

Er det OK at kommunerne idag har sådan et produkt krav til brugere
af deres websider, når borgerene samtidig betaler kommunalskat?

For at sikre at alle borgere, også handikappede med special
software hjælpemidler, har adgang til informationen på kommunale
websider, så kræver det at de opfylder w3c standarden. Derfor er
det ikke nok at have websider, der kan bruges af den idag dominerende
browser, således at alle browsere og alle brugere har adgang til
informationen også i fremtidige browsere.

Derfor bør det være et krav når kommunale/amtslige websider
designes og når webserver/webauthoring software købes at de
opfylder w3c standarden, og ikke kun laver sider der kan sees
med 'de fleste browsere idag'. På den måde sikre kommunen sig
imod uforudsete ekstraudgifter for at skulle rette sider når der
kommer nye browser versioner, og opnår samtidigt kommunen at
handikappede får lettere adgang.

At opfylde w3c standarden forhindre ikke funktionalitet eller
kvalitet af siden, men sikre at alle har adgang til informationen.

--
  Mvh. Carsten Svaneborg