Re: [ITPOLITIK] manglende filudvekslingsstandard

On Fri, 2001-11-16 at 17:24, Keld Jørn Simonsen wrote:

> Det siges bl.a. at en af de væsentligste hindringer for åben sovs
> er at der mangler én standard for filudveksling.

<CITAT fra CW>
  Anstødsten til anskaffelse af open source vil være udbredelse af én
  standard for filudveksling samt udvikling af flere programmer.
</CITAT>

Keld, jeg forstår heller ikke sætningen. Men måske tænkes der på at på
Windows-platformen er Word/Excel så udbredt at alle understøtter disse
formater. Dette er naturligvis noget sludder af to årsager:

* Disse formater ER understøttet (AbiWord/Gnumeric og StarOffice)
* Disse formater ændrer sig i takt med nye versioner af Microsoft Office

Opfattes XML som et format i Windows-universet? Hvis man gør det i dette
parallelunivers, så har de eet fælles format. Men er det ikke lidt at
overdrive?

Hvad vi mangler, er åbne standarder for formater til f.eks. regneark.
Men det er nok ikke det, der menes i omtalte artikel.

Kneth

--
Kenneth Geisshirt, M.Sc., Ph.D.         http://kenneth.geisshirt.dk
GPG Fingerprint: 7424 AF49 AB47 03D4 D7C5  A07C 4D92 37E7 2F92 0B79