Re: [ITPOLITIK] Åbne standarder baner vejen

Claus Sørensen wrote:
> Hvis der er nogen, som gerne vil være med til dette vigtige arbejde, så
> har DKUUGs Standardiseringsudvalg møde på torsdag kl. 18.00 med spisning,
> hvor alle er velkomne mod tilmelding til undertegnede.

Jeg vil gerne være med, men pga. geografisk prøvethed er
via email/mailingliste nok mest praktisk.

Tanker om åben standard:

Formålet med en standard er at sænke barierre for informationsudveksling,
eksistensen af en standard betyder også at information gemt i denne
standard henfalder langsommere, fordi man vil altid have en chance for
at læse informationen igen, på den måde er man mere uafhængig af
bestemte software produkter.

En åben standard er en standard, der kan frit implmenteres og bruges
af alle, uden at skulle betale for dokumentation om standarden, og
at skulle betale for brugen af standarden selv.

Standarden, må ikke være dækket af software patenter der ikke er
licenceret frit til alle kompatibelt med GPL-licensens krav.

Det er ikke et krav til en åben standard at den er implementeret
i et åben source program. Det kan dog være formålstjeneligt med
en åben source reference implementation, der kan bruges af private
og firmaer, der ønsker at anvende standarden.

Et kommercielt firma kan sagtens lave en åben standard, men en
standard fra et consortium har en større troværdighed.

--
  Mvh. Carsten Svaneborg