Re: [ITPOLITIK] Softwarepatenter, fri software og folketingsvalg

Hans Schou wrote:
> Vi må revurdere det materiale vi har på http://www.sslug.dk/patent/
Yeps.

Et forslag kunne måske være at oprette http://www.ingensoftwarepatenter.dk
eller ligende, gerne mere catchy titel.

Således at andre interessenter end SSLUG kunne biddrage med materiale
til sitet, fx. Prosa og Dkuug. Det ville være praktisk hvis poltikere
og journalister kunne peges til et bestemt site, en portal, der samler
alt information om modstanden mod software patenter. Det ville også
betyde at det var mindre SSLUG mod software patenter, men en bredere
modstand også gerne kommercielle firmaer (KLID medlemmer?), der kunne
bruge sitet.

Der bør også laves en 'press package' der fortæller hvad software
patenter er på en kort måde, således at journalister hurtigt kan
sætte sig ind i området. (jeg har vist det engelske patentkontors
presspackage et eller andet sted.) Jeg ved ikke hvor meget folderen
indeholder af baggrundmateriale, men vel noget i størrelse af 5 A4
sider, med korte paragrafer og manger overskrifter så det er let at
overskue.

Nyhederne på sitet er ikke updateret siden 2001-06-24.
Hvornår er de politiske initiativer opdateret?

http://www.sslug.dk/patent/fri-software-med-problemer

Bør forklare hvad det handler om i et ikke teknisk sprog.

Fx. OpenSSL: hvad er OpenSSL for en normal ikke teknisk bruger?
Der står noget om RSA men en normal bruger har brug for praktiske
eksempler, fx. sikre banktransaktioner for at kunne relatere sig
til hvad problemet er. Hvordan påvirker det mig som normal bruger?
Det svar bør besvares for alle patent problemerne.

Der bør allerede på forsiden være links til sider der
forklarer:

Kort Abstract: hvad er software patenter

og links til sider med overskrift:

Hvad er software patenter?

Hvad for skabelser dækker software patenter?

Findes der software patenter i Danmark?

Hvad er effekten af software patenter på dig?

Hvad er effekten af software patenter på dit firma?

Hvad er effekten af software patenter på fri software

Hvordan udvikler software patent området sig og
hvad er det historie?

Juridiske og demokratiske problemer ved software patenter???
(problemet med prior art, afgrænsning af claims, business
method patenter skjult som swpat, andre immaterialle relateret
problematikker)

Ordliste over patent-speak. (RAND, sui generis, claims,
'as such', subject matter..)

<jeg syntes det er svært at læse patent litteratur, og specielt
 websites og caselaw, fordi jeg ikke er sikker på den helt
 præcise betydningen af visse ord (specielt ikke på tysk),
 fx. subject matter (kernen af et stridspunkt i en retssag?).

Links til artikler om software patenter

Links til sites imod software patenter

Links til partiernes IT-politik, evt. en side med et summary
af swpat politikken med links til IT-ordførerenes email addresser.
(for at generere lidt post ;*)

Links til andre patent sites

Hvad kan du gøre?

Hvem er vi og hvordan kommer man i kontakt med os.
(invitation til fordrag, email, mailinglister, tlf., bruchurer ..)

Det bør ikke gemmes under patent fakta, men omstruktureres så det
står allerede på forsiden. Fordi hvis besøgende klikker på siden,
så skal der være menupunker svarende til hvad det er søger efter.
Det er nødventigt hvis man skal fange opmærksomheden for folk der
ikke er særligt motiverede.

> Vi har været luren overfor analogier, men må nok bruge nogle
> flere hvis budskabet skal trænge igennem.

Så Moses må gerne dele vandene mellem patenter og software patenter? ;*)
(http://swpat.ffii.org/stidi/epc52/moses/indexen.html)

Det tror jeg er nødventigt. Engang imellem så er en analogi en bedre
sandhed end sandheden selv, fordi modtageren måske forstå kernen af
argumentet, selvom det ikke er helt præcist i analogien, og argument
per analogi er et logisk forkert argument. Hvorimod modtageren ikke
vil forstå noget som helst, hvis vi præsentere det alt for præcist og
formelt.

> Måske er det noget i den retning vi bør overveje. Altså, at fokusere på
> hovedbudskabet og mindre de tekniske detaljer.
Mht. website er mere det er et spørgsmål om struktur. Præcisionen og
teknisk detalje rigdommen kan vokse væk fra start siden.

> "Softwarepatenter afskaffer fri software" eller hvad nu
> budskabet skal være. Kort skal det ihvertfald være, og helst også
> rammende.

Patenter afskaffer det frie software valg?

<polemisk>
Softwarepatenter afskaffer demokratiet i informationssamfundet, og
erstatter det med et transnationalt kapitalistisk eksploiterende
oligarki af informationsmagnater?
<polemisk>

(det kan lige stå på en 50m lang banner ;*)

> European Patent Office (EPO) har udsendt et forslag til ændring at den
> europæiske patentlov, hvilket indeholder klare regler om at man skal kunne
> udtage swpat.

Det er vigtigt at understrege at selvom EPO udlevere patenter,
så bygger EPO praksis på deres egen caselaw, dvs. beslutninger
truffet af EPO's appel ret. Der er ikke nogle uafhængige politisk
eller juridiske beslutninger om deres praksis er lovlig ifølgende
gældende lov (EPC §52.c og patentlovens §10 stk. 2).

Der er vist nogle beslutninger ved den tyske forbundsdomstol, men
disse er ikke konsistente med at software kan patenteres.

Caselaw er essentielt en salamitaktik for at få software patenter
igennem, uden at man kan pege på en juridisk eller demokratisk
beslutning der siger nu introducere vi swpat.

> Vores opgave bliver at kunne forklare swpat så mere end
> 50% at MF'erne forstår hvad det går ud på, samt hvilke konsekvenser det
> vil have for fri software, hvis swpat bliver sanktioneret i lovgivningen.

Vi skal længre ud end kun effekten på fri software.

--
  Mvh. Carsten Svaneborg