Re: [ITPOLITIK] Brev til Imerco

"PRL" <sslug@sslug> wrote in message news:sslug@sslug
> Jonas Kongslund wrote:
> --snip--

> --snip--
>
> Det er da rart at se at der rent faktisk er nogen som besvarer en sådan
> henvendelse.
>
> Min erfaring er desværre at det bliver ved dette.
>
> Kunne man lave en hjemmeside med link til dem der ikke overholder
> standarden i en sådan grad at man ikke kan bruge siderne og ER blevet
gjort
> opmærksom på det ?

Sætte dem i gabestokken, mener du?
Det er efter min mening en helt uacceptabel fremgangsmåde. Langt mere
effektivt vil det være, at flere tager sig tid til at gøre som Jonas
Kongslund har gjort.
Imercos svar er jo helt efter bogen - vi gør det her for at tjene penge, og
det kan vi ikke opnå ved at genere potentielle kunder.
Hvis flere gad skrive til de websteder der er knas med, ville det efter min
mening virke langt stærkere end nogen gabestok nogensinde kan komme til det.
Skulle man virkeligt gå til dem, kunne mailen jo indeholde resultatet fra
validatoren, så de slipper for selv at finde det.

Hvis et firma seriøst vælger at ignorere problemet, vil det også være
ligeglad med at blive nævnt på en liste, der aldrig vil blive besøgt af de
brugere, de betragter som deres potentielle kunder, nemlig MS-brugerne.
Nogle firmaer har sikkert så spændende og unikke produkter, så de kan
tillade sig denne fremgangsmåde (kan ikke lige komme i tanke om noget firma
af den slags, men de findes sikkert), og så må man bide i det sure æble, og
købe deres produkter alligevel. Andre (de fleste vel) er i så hård
konkurrence, så de er nødt til - som Imerco - at tage hensyn til alle
kunder. Problemet er vel nærmest, at de med de værktøjer de (eller deres
konsulenter) har, ikke kan forestille sig, at det der frembringes, ikke er i
orden.

Mit gæt er, at Imerco har lavet en side med helt "standard" værktøjer og
uden at have ændret så meget som et komme i det færdige produkt. Det har
gjort det i tiltro til, at MS da ikke kunne finde på at lave et resultat,
som ikke overholder standarderne. Jonas Kongslund har med sit brev - måske -
opnået, at de ændrer opfattelse af, hvad det er, deres værktøj producerer.
Er dette sket, er meget mere opnået end en udhængning i en gabestok.

Jeg tvivler lidt på, at Imerco (og de fleste andre forretninger) har ansat
egne kodekarle. De køber snarere en ydelse ude i byen. Nu er de opmærksomme
på, at de i deres specifikation af kravene med rimelighed kan forlange, at
resultatet kan valideres uden fejl, og så er en vis mand løs der hvor han
burde være det, nemlig i konsulentens firma. Vi - som kunder hos firmaerne -
kan ikke ramme konsulentfirmaet, men det kan de (firmaerne), da de er kunder
i den butik.