Misforstået...

Jeg er ikke ude på at udøve censur, men blot gøre opmærksom på, hvilke

Grunden til at jeg nævnte kommunisme i forbindelse med Free Software er,
at Free Software flere gange er blevet beskrevet som sådant af især
amerikanere, hvor det med at dele alt med alle hurtigt kan blive opfattet
som kommunisme.

Ved ikke at komme med venstreorienterede yttringer bliver en sådan
sammenligning mindre umiddelbar. Det er lidt det samme som at nævne
Microsoft som dårligt eksempel hver gang - så fremstår Open Source-
tilhængere nemlig pludselig som Microsoft-hadere mere end som tilhængere
af friheden til at vælge.

En af ophavsmændene til Open Source - Eric Raymond - er ultra-liberalist
og fortaler for retten til at bære våben, hvilket også har givet visse
problemer i forbindelse med "markedsføringen" af Open Source.

I øjeblikket er der i de fleste politikeres øjne næsten lighedstegn mellem
tilhænger af åbne standarder, modstandere af softwarepatenter og Open
Source-folket.

Hvilket blandt andet kunne ses af den chat, som jeg (sammen med andre
SSLUG-folk og vælgere) havde med Det Radikale Venstres IT-politiske
ordfører Morten Helveg Petersen, hvor han hurtigt begyndte at snakke om
Open Source (faktisk lidt malplaceret), selv om jeg udelukkende snakkede
om åbne standarder uden antydninger af Open Source, Free Software eller
Linux.

Vi skal forholde os til den nye parlementariske situation, som er
demokratisk valg - ligegyldigt hvad man end synes om resultatet. Og her er
det bedste udgangspunkt for en dialog åbenhed og ikke at lukke af, som
mange her giver udtryk for i deres form for reaktion over for den
politiske drejning, som valget har taget.

Vi skal ud og møde den kommende regering og deres støtter med argumenter
baseret på deres ideologier, som går i mod softwarepatenter.

F.eks går Liberalisme og statstildelte monopoler ikke særlig godt hånd i
hånd. I kan selv komme på flere.

Desuden er mit våben åbne standarder - I må selv vælge jeres (og det må
gerne være det samme) - i kampen mod softwarepatenter og for udbredelsen
af Open Source-programmel.

Valg i Danmark er heldigvis hemmelige, så der er ingen af jer, der
ved, hvad jeg har stemt - og at jeg inden valget har nævnt KrF i
forskellige sammenhænge skal ses i de sammenhænge og ikke andet.

Desuden tager jeg skarpt afstand fra de personlige angreb - uden glimt i
øjet - som er kommet her på listen.

Nedenstående signatur kan være en anden måde at anskue resultatet af
gårdagens valg - og med hensyn til netikette - så husk hvad en smiley står
for.

Med håbet om en fortsat samlet og bred IT-politisk indsats i kampen for
Open Source.

De herligste hilsner
--
(v; Socialliberalisten Claus Sørensen ;v)

(v; Velkommen til et nyt og endnu mere frit Danmark ;v)
(v; Welcome to a new and even more liberal Denmark ;v)