Re: [ITPOLITIK] IT-politik og alt det andet...

Poul-Erik Andreasen wrote:

Skulle du ikke lige klappe hesten, vi har her i SSLUG en stor
tradition for talefrihed, vi har lige haft et valgt. Hvis der var
var nogen der til daglig udbasunerede almen politisk propogande så kunne jeg følge dig.

Næsten enig, listen hedder dog stadigt IT-Politik, og bør vel derfor også omhandle dette, hvilket ikke helt har været tilfældet. Når det så er sagt, så er det vel ikke helt OT at diskuttere hvad regeringsskiftet vil betyde i den henseende.

Jeg forstår ikke at folk er så forfærdede over regeringsskiftet (der skal ikke herske nogen tvivl om at jeg selv er glad for det!). Rent IT-politisk tror jeg ikke vi er dårligere stillet. For det første er der Kristeligt Folkeparti, og Venstre er altså heller ikke fortaler for SW-patenter. Kristian Jensen, deres IT-ordfører her jeg mailet frem og tilbage med flere gange og synes at han har en ganske ok og realistisk holdning. Jeg anser det som rimeligt sandsynligt at han bliver IT- og forsknings-minister, eller hvad det nu kommer til at hedde.

Hvad er det lige at Birte Weiss og regeringen har gjort så godt rent IT-politisk? Jeg er ikke imponeret over deres indsats. For mig at se har regeringen ikke været specielt aktiv på patent området og oppositionen er desuden også tilhængere af open source og har støttet regeringen på dette område.

Det var også den afgående regering der solgte Teledanmark, inkl. det "rå kobber" til et Ameritech, blot for få et overskud. Rent sikkerhedsmæssigt (hvis man er lidt paranoid og tænker på f.eks. Echelon), så er det helt sikkert ikke nogen god ide at det "rå kobber" ejes af et udenlandsk firma og hvis man gerne vil have et frit telemarked, så er det også langt fra optimalt at det meste af den danske tele-infrastruktur ejes af et udenlandsk firma. Jeg ville ikke have noget imod at de havde solgt Teledanmark, men de skulle have beholdt det "rå kobber".

Dertil kommer at Jacob indlæg er en taglinie, der er også
tradition for at man kan brug taglinjer til sine egne kæphæste.

Enig!

--
Joergen Ramskov
Der synes at man lige skal klappe hesten, give den nye regering en chance og personligt glæder sig til et skattestop og dåseøl :)