Re: [ITPOLITIK] Nedskydning af Ulrik Cordes's pro-patent argument

On Thu, 22 Nov 2001, Morten Skaarup Jensen wrote:

> Jeg husker fra SSLUG/DKUUG IT-poliktik vælgermødet at Ulrik Cordes fra de
> Konservative argumenterede for patenter ved at sige at i Østblokken, hvor
> patenter var forbudt, havde man stort set ikke haft noget innovation i de år.
>
> Jeg synes det er et dårligt argument fordi

Det er slet ikke et argument!
Ulrik Cordes laver en grov logisk fejlsslutning. Man kan ikke slutte fra
 A og B til A medfører B, heller ikke selvom (A="ingen patenter" og
B="ingen innovation"). Giv Ulrik hans skolepenge tilbage.

> 1. I mange U-lande har man patenter men alligevel ikke særlig meget
> innovation.

Eller: Hvad er det lige for en innovation som er blomstret i østblokken
efter murens fald? Såvidt jeg kan se er det mest nyskabende trafficking af
lettiske piger til københavnske bordeller (og det er endda ikke patenteret
såvidt jeg ved)

> 2. Microsoft klarede sig i mange år uden patenter, men var alligevel
> innovative.

Ja, og al videnskab er baseret på fri vidensudveksling og ikke patenter.

> 3. I Østblokken var alle virksomheder nationaliserede i modsætning til lande
> hvor der har været meget innovation.

Ja, og i Sovjetunionen var de græsk-ortodokse i modsætning til lande
hvor der har været meget innovation. Vil du også have dine skolepenge tilbage?

> Er der nogen der kan lege djævlens advokat mod disse modargumenter?

Sune