Re: [ITPOLITIK] for 17. gang (was: Softwarepatenter...

Quoting Erik Lange (sslug@sslug):

> Øh ja, for det er ikke patent krænkelser han er anklaget for :-)
>
> Han er ansat i et firma som har lavet et program der er istand til at et
> kopi beskyttelses system for elektroniske bøger. USA har en (ny) lov som
> forbyder at man laver programmer som kan bryde et kopi
> beskyttelses system,
> og det er denne lov han er anklaget efter.

:-))

Okay - det er en følgelov af deres patentlove .. dette er jeg klar over, jeg
tillod mig at undlade denne detalje for simplificeringens skyld...

Nej. Det er faktisk copyright-loven det ligger under (Digital Millenium Copyright
Act, upopulært kendt bare som DMCA). Det har ikke direkte noget med patenter at gøre.
DMCA indholder, lige som den nye europæiske European Copyright Directive
(<URL:http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!celexplus!prod!CELEXnumdoc&numdoc=32001L0029&lg=EN>,

eller find linket på <URL:http://eurorights.org>).
restriktioner mode at producere og distribuere produkter der hovedsageligt skal bruges til
at omgå teknsike adgangsbegrænsninger til copyright'et materiale. Det på trods af at
det ikke nødvendigvis er ulovligt at omgå sådanne, f.eks. i Danmark (kopiering af
Michael Jackson CD'er til privat brug?).

Sklyarow er ikke anklaget for at have lavet produktet i Rusland, men for at have
distribueret det i USA. Om det så er rigtigt, det har jeg faktisk aldrig fundet ud
af. At det er en katastrofal love til at begynde med er jeg til gengæld IKKE i tvivl
om. Så vidt jeg husker skal ECD blive lov i medlemslandene senest 22 December 2002.
Suk!

Men der er en tragisk pointe i det du siger - nemlig at den lov du omtaler,
forsøger man nu at gøre til en del af den (hysteriske?) globale anti-terror
pagt - det er fandeme uhyggeligt, du !

Så absolut.

/L