RE: [ITPOLITIK] for 17. gang (was: Softwarepatenter...

Nej, ikke direkte - korrekt.

Men: Det man har brugt til at definere at Sklyarow har overtrådt DMCA er, at
hans software _kan_ bruges til at læse dokumenter der er beregnet til at
blive læst med en speciel patenteret reader, med andre ikke patenterede
readere !

Så han er ikke anklaget for at ha' krænket nogens copyright med hans
program.

Hans lovbrud er at ha' givet folk en mulighed for at vælge, hvad de vil læse
deres dokumenter med - uanset om de så er copyrightede eller ej.

> [...]
> (<URL:http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!celexplus
> !prod!CELEXnumdoc&numdoc=32001L0029&lg=EN>,
>
> eller find linket på <URL:http://eurorights.org>).
> restriktioner mode at producere og distribuere produkter der
> hovedsageligt
> skal bruges til
> at omgå teknsike adgangsbegrænsninger til copyright'et materiale. Det på
> trods af at
> det ikke nødvendigvis er ulovligt at omgå sådanne, f.eks. i Danmark
> (kopiering af
> Michael Jackson CD'er til privat brug?).

DMCA er fra før den blev vedtaget og til dato blevet kritiseret for ikke at
virke efter sin hensigt, da den ikke er begrænset til at gælde for indhold,
men også dækker metoder til visning af indhold, hvilket i realiteten flytter
rettighederne fra indholdshaver (Michael Jackson) til udbyder og ejerne af
distributionsformatpatenter (f.eks. MS/WindowsMedia og
RealNetworks/RealVideo).

DERFOR har DMCA meget med software-patenter at gøre ;-)

Det er ikke "Michael Jackson"/"Forfattere" (altså nogen der har skrevet ting
der ulovligt er blevet kopieret) der anklager Sklyarow, men "bogtrykkere"
der vil hævder at ha' patent på at trykke _alles_ bøger!

DMCA beskyldes derfor af kritikkere (bl.a. undertegnede) for at være
"forklædte" softwarepatenter - en ulv i fåreklæder.

Hvis DCMA bliver indført i Danmark, vil vi i praksis være nødt til at opgive
retten til at lave private digital-kopier - for selv om vi måske i teorien
må lave en kopi, er det ikke sikkert vi har et format vi må opbevare vores
kopier på !

Hvis der findes et sådan format med tilhørende værktøjer, så vil dette jo
også kunne bruges til at lave ulovlige kopier - hvilket Sklyarow-sagen viser
kan resultere i op til 25 års fængsel - bare fordi det _kan_ misbruges :-(

Jeg kan ikke forestille mig at man vil se mildere på potentielle krænkelser
af levende medier, end på krænkelser af tekstbaserede medier... nærmere
tværtimod.

/Erik