Re: [ITPOLITIK] lidt OT, Gør patenter let forståelige

On Fri, 23 Nov 2001, Jon Bendtsen wrote:

> Nu må i holde op. Et patent er en opskrift. Altså hvordan fremstiller
> man saften. Ikke hvad indholdet er.

Egentlig føler jeg, at denne diskussion tager en helt forkert drejning:
Hvad er slutresultatet af strikke/mad/saftevandsopskrifter? Er det
materielt eller immaterielt?

Hvis man sammenligninger med noget, der er materielt, skal man argumentere
kraftigt, hvorfor denne sammenligning giver mening.  Sammenligninger med
noget, hvor resultatet er immaterielt, har jeg meget nemmere ved at
acceptere (f.eks. teknikkerne til at skrive en bog/musik/film eller til
bevisførelse i matematik).

Faktisk mener jeg, at netop den immaterielle egenskab skal vi slå meget
hårdt på. Hver gang nogen vil sammenligne med materielt, så sig: Det er
ikke immaterielt, så hvorfor mener du at materielle og immaterielle ting
kan sidestilles? Vi behandler jo heller ikke tanker på samme måde som
fysiske varer.

> Det var ivertfald sådan at min kemilærer fortalte mig omkring patenter
> i gymnasiet. Patenter på stoffer var fremgangs metoden til at lave
> stoffet. Andre måtte godt lave stoffet, men da deres metode ikke var
> lige så økonomisk, så gjorde ingen det.

Tja. Mit bedste råd er, at spørge PVS, om man kan tage patent på noget,
som opstår af sig selv, hvis man blander flere stoffer i det rette
forhold.

På Kristian Beyer lød det ikke som om det var fremgangsmåden, der var
patenteret - i hvert fald nævnte han ikke dette med eet ord, da han
bekræftede, at saftevand kan patenteres.

/Ole
--
"IBM is a great supporter of Linux if it can avoid pissing on its feet."
                                                       -- Karsten Self