RE: [ITPOLITIK] TV2-regionerne

> Måske skal man ikke kun skrive til webmasteren, men også til hver
> TV2-regionschef og kulturministeriet. Hmm, hvordan gør man det bedst ?
>
>   a) Er en regions redaktionschef også chef for regionen ?

Alle regionerne har "udliciteret" driften af deres NetTV til TV2 Bornholm.

TV2 Bornholm har (efter min mening) aldrig rigtig fattet en meter af hvad
streaming media går ud på, men de andre regioner har hidtil været meget
loyale overfor deres "leverandør"...

Den stordriftsfordel TV2 Bornholm har opnået ved at levere til alle
regionerne, gør det umuligt at tilbyde en enkelt af regionerne et
alternativ, da det alt andet lige vil være dyrere at drive for kun een
region, end for dem alle.

For at TV2 Bornholm kan tilbyde de enkelte regioner denne service med
"gruppe-rabat", er der naturligvis indgået langsigtede leveringskontrakter
der også forhindrer de enkelte regioner at skifte leverandør.

Med andre skal man få alle regionerne til at skifte leverandør på een gang,
for at det overhovedet er muligt for en leverandør at servicere dem til de
priser de forlanger.

Eller også skal man få alle regionerne til at overbevise TV Bornholm om at
udviklingen er fortsat i resten af landet, og at de bliver nødt til at
opdatere deres teknik.

>   b) Hvem skal man klage til i kulturministeriet ?

Kulturministeren

>   c) Hvad skal man konkret hænge sin klage op på ?

At regionerne blev skabt primært med public service for øje.

>   d) Hvordan kan vi forlange at det offentlige skal stille data til
>      rådighed i et åbent format ?

Public service betyder at der er visse ting staten stiller gratis til
rådighed for alle sine borgere - skoler, sygehuse og plejehjem f.eks. - alle
borgere har _pr. defination_ samme ret til at modtage public service
ydelser, og det er statens ansvar at drive disse services i overenstemmelse
med dette formål.

>   c) Har vi overhovedet nogle rettigheder (retskrav) i den
>      sammenhæng ?

Det er meget svært at finde noget i den danske medielov, der i samme grad er
skabt ud fra public service kriteriet, end TV2 og specielt regionerne.

Pr. defination skal alle borgere i danmark altså ha' lige vilkår for at
kunne modtage sin regions udsendelser. Derfor kostede det i sin tid også
_kassen_ at bygge hele sendenettet, så det dækker alle kroge af landet.

Der er dog stadig enkelte "sorte huller" hvor geografien gør det umuligt at
modtage TV, så 100% dækning er der ikke. Nogle få huse ligger nemlig både
meget isoleret så uheldigt bag en bakke el. lign., at det vil kræve at man
sætter en hel sendemast op til en enkelt eller to husstande - og det har man
dog ikke gjort, da det nok er teknisk, men ikke økonomisk muligt.

Disse geografiske problemer eksisterer jo ikke på Nettet, og jeg synes det
er tyndt at hævde, at en server-licens til ca. 100.000,- kr er økonomisk
uden for rækkevide - det er under 15.000,- pr. region... det svarer
nogenlunde til, hvad det koster at lave et par minutters fjernsyn...

-oOo-

Vores største problem er nok at den nye regering jo vil privatisere TV2 og
regionerne - og så har vi ikke længere nogen ret til at se deres programmer,
når vi ikke betaler for det - og _så_ vil de med garanti være helt ligeglade
med de "fattigrøve", der ikke engang køber det "rigtige" software for at
købe og se deres programmer :-(

Og det er jo _derfor_ der er (eller var?) noget der hedder public service
;-)

/Erik

--
(der synes public service er en god ting - også selvom han ikke er
kommunist...)