RE: [ITPOLITIK] lidt OT, Gør patenter let forståelige

Det er godt nok små tyve år senere end Orwell troede, men... jeg mener
seriøst der er meget kort fra indførelsen af software patenter, til
tanke-politiet.

> Tja. Mit bedste råd er, at spørge PVS, om man kan tage patent på noget,
> som opstår af sig selv, hvis man blander flere stoffer i det rette
> forhold.
>
> På Kristian Beyer lød det ikke som om det var fremgangsmåden, der var
> patenteret - i hvert fald nævnte han ikke dette med eet ord, da han
> bekræftede, at saftevand kan patenteres.

- men udover softare vil man jo også tillade metode-patenter, og her falder
opskrifterne for mig at se ind. Det er en anden kategori end software, men
stadig patenter...

Det mest kendte eksempel på et metode-patent, er vel Amazon.com's
"One-click" shop. Spørgsmålet er om metoder til virtuel-metodik, skal
sidestilles med fysisk metodik ?

Jeg har arbejdet med fremstilling af "web-metoder" de sidste fem-seks år, og
disse blev ihvertfald betragtet som immaterielle aktiver i mit gamle selskab
og kunne derfor dengang netop ikke patenteres af de investorer, der var
interesserede i dette  og undersøgte den mulighed... (der var ellers en del
forskellige der forsøgte..)

Og da jeg blev fyret var der først en del uklarhed om hvorvidt jeg kunne
arbejde videre med disse metoder, men mine advokater fik forklaret alle
parter, at man "ikke kan købe en anden mands tanker" - derfor ku' jeg
umiddelbart begynde at fremstille software efter mine metoder (som jeg
naturligvis skyndte mig at udgive som OS ;-) ).

Jeg er naturligvis glad for at sagen blev ordnet i mindelighed, idag ku' vi
dog måske ha' brugt en evt. domsafsigelse som præcedens for, at tanker ikke
kan købes i danmark...

/Erik

--
"Only wimps use tape backup: _real_ men just upload their important
stuff on ftp, and let the rest of the world mirror it ;)"

                    --- Linus Torvalds