Brev til Sprognævnet om Retskrivningsordbogen

Hermed en kopi af et brev som jeg netop har sendt til Dansk
Sprognævn.

----- Forwarded message from Byrial Jensen <sslug@sslug> -----

Date: Sun, 25 Nov 2001 08:35:30 +0100
From: Byrial Jensen <sslug@sslug>
To: Dansk Sprognævn <sslug@sslug>
Subject: Filformat af Retskrivningsordbogen

Kære Sprognævn

Jeg har for nylig købt den nye 3. udgave af Retskrivningsordbogen
på cd-rom, men jeg kan desværre ikke bruge den på min pc idet jeg
ikke bruger et Windows-styresystem. Jeg havde håbet på at ordbogs-
dataene lå gemt på samme måde som de er gemt på cd-rom-udgaven af
2. udgave fra 1996, hvor dataene ligger i et meget simpelt format
som er forholdsvist nemt at gennemskue. Det har desværre vist sig
ikke at være tilfældet.

Jeg vil derfor bede om at I sender mig en komplet beskrivelse af
filformaterne for de filer som bruges til at gemme ordbogsdata i,
eller alternativt henviser mig til hvor jeg kan få en sådan
beskrivelse.

I øvrigt vil jeg godt udtrykke min forundring over at I kun udgiver
Retskrivningsordbogen i elektronisk form til én bestemt computer-
type med styresystemer fra én bestemt leverandør. Det må da være
jer bekendt at der findes mange andre slags computersystemer end de
få understøttede. Der er trods alt ikke tale om en "tilfældig"
ordbog, men den som fastlægger den officielle danske retskrivning i
henhold til retskrivningsloven af 14. maj 1997. Det stiller efter
min mening store krav til ordbogens tilgængelighed for hele den
danske befolkning.

Jeg ved godt at det vil være vanskeligt at lave ordbogsprogrammer
til alle computerplatforme, men det mindste I kunne gøre, var da at
beskrive hvordan ordbogsdataene er gemt, således at brugere af
mindre benyttede systemer har mulighed for at lave deres egne
opslagsprogrammer.

Med venlig hilsen

Byrial Jensen
Østerled 4 C, 1. th.