Re: [ITPOLITIK] DMCA (was: for 17. gang (was: Softwarepatenter...

Erik Lange wrote:

> Det eneste jeg mener du har udtrykt, er at Open Source er konventionel
> progammering overlegen, og dette mener jeg ikke i sig selv er et argument
> for, at Open Source vil opnå større udbreddelse end det har idag. Slet ikke
> når så stærke kræfter arbejder imod Open Source som tilfældet er.

Jeg har ikke udtrykt at OSS som software er bedre, det er den
forretningsmæssige
model der bedre, det behøver ikke nødvendighvis at betyde at alt
softwaren er det.
Grunden til det er at den passer meget bedre til de faktisk
productionsforhold, hvor
eksemplarfremstillingen er stor set omkostningsfri.

> Men vi kan vel konkludere at ved at skrive og distribuere programmer der er
> lovlige i resten af verdenen, kan man idag blive arresteret i USA.
>
> Vi kan vel også blive enige om, at USA arbejder kraftigt på at gøre deres
> love gældende i resten af verdenen.
>
> Er det ikke dig der nægter at se faren ved dette i øjnene ?
>
> Hvor er det lige præcis du mener jeg overdriver "størrelsen på fjendens
> kanoner" ?

Det er lige præcis det du nævner, Frankrig, England, Tyskland og
i øvrigt alle de andre europæiske lande har alle nogle meget
gamle rettraditioner, der adskliller sig væsentlig fra USA's.
Hvis ud tro at de f.eks i Frankrig, hvor de mildest talt ikke er
specielt begejstret for USA, bare sådan uden vidre skulle
overtage amerikanske rettraditioner, så er det vist dig der er
naiv.

Det er karakteristisk at langt den overvejende del af alle de
skrækeksempler mod SW-patenter der kommer på banen hidrører fra
USA. Det er det, der er de store kanoner. Muligheder for f.eks
big-footing er væsentlig mindre under f.eks dansk lov. I USA kan
du stort set selv bestemme hvor meget du vil sagsøge folk for det
kan du ikke under europæisk
lov(Det kan du måske godt, men du for det ikke i gennem selv om
du vinder sagen)

I øvrigt skal du ikke tage fejl, jeg tror at du tolker min
holdning let hen i retning af:
"det går nok". Det er overhovedet ikke tilfældet, men hvis vi går
ud med skrækeksempler fra det amrikanske system, så vil det være
muligt for en kvalificeret modstander, at hakke vores argumeter
til pindebrænde før vi for set os, om. En politisk argumentation
mod softwarepatenter gående på at man i USA kan blive sat i
fængsel får overtrædels af en
Speciel Amerikansk Lov der har mere med Copryrigth lovgivning at
gøre end med patenter, holder ikke ret langt i en debat.

Det kommer meget let til at virke som om at vi skal gå mod
softwarepatetenter fordi de er Amerikanske og fra USA kommer der
så meget andet skidt, så er Softwarepatener sikker også noget
skidt. Er det der du vil have debatten hen? Så foretrækker jeg
altså at være naiv, og tro at den europæisek retstradtion holder
skandsen lidt endnu

> [...]
> man nu ved at indføre denne registrering, og jeg vil formode at de vil be'
> om indsigt i alle de uddanelsesinstitutioner de overhovedet kan i
> udlandet... så det er heller ikke for uden grund at nogen frygter at blive
> registreret af CIA, for deres interresse i fredelige studier.
>
> Jeg er personligt registreret hos CIA for at have købt
> "kommunikationsudstyr" der kan bruges til teorisme - idag bruger mange Adobe
> premiere istedet for den hardware jeg importerede for 3-4 år siden - hvornår
> de definerer tekstbehandling og email som våben, er vel kun et spørgsmål om

Det er da også noget snavs men et har bare ikke noget med
patenter at gøre.

--
-
Poul-Erik Andreasen