Re: [ITPOLITIK] EFTERLYSNING Venner af åbnestandarder

On Mon, 2002-12-30 at 11:14, Klaus V. Slott wrote:
> Jeg støtter således dit oprindelige oplæg og vil gerne deltage i arbejdet
> med de første punkter på listen, evt. foreslå at vi får listen over
> systemer udbygget med en "feature" oversigt, idet standarten som sagt ikke
> er den eneste parameter for den der står og skal vælge.

Måske er det mig der misforstår hvad du mener med "feature", men det
syntes jeg lyder meget diffust.

En standard er jo i og for sig bare en feature med tilhørende klare
specifikationer. Derfor kan man nogenlunde objektivt vurdere om et
program overholder en standard mens det er mere usikkert om det besidder
en bestemt feature.

Eksempel:
Handicap-venlighed er en feature. For én kan det betyde at al tekst skal
vises i en bestemt størrelse, for en anden kan det betyde at programmet
skal kunne styres udelukkende med tastatur, for en tredje kan det betyde
noget helt andet som vi ikke har viden nok til at kunne forestille os.
Derfor kan man ikke med rimelighed afgøre om et program er
handicap-venligt.

Ønsker man derimod at undersøge om programmet overholder en bestemt
standard er det kun et spørgsmål om at vurdere om det opfylder de krav
specifikationen foreskriver. Er det tilfældet kan brugeren så selv
vurdere om det medfører at programmet er f.eks. handicap-venligt.

Derfor mener jeg at vi for saglighedens skyld bør holde os til
standarderne.

--
Anders Feder <sslug@sslug>