Beskyttelsens varighed

Hej Erik.

Måske kan du hjælpe mig lidt her.

Grundet artiklen "European Copyrights Expiring on Recordings From 1950's"
fundet hos http://www.nytimes.com/2003/01/02/international/02CND_COPY.html
blev jeg lidt forvirret. Jeg troede beskyttelsen gjaldte i 70 år efter
kunstners død.

Hos Koda finder jeg følgende

 "Beskyttelsens varighed
  Ophavsretten til et værk varer som hovedregel indtil 70 år efter ophavsmandens
  død, dvs. i ophavsmandens levetid plus 70 år. Beskyttelsestiden for de
  nærtstående rettigheder er kortere: 50 år efter fremførelsen, optagelsen,
  udgivelsen eller udsendelsen."

Hos IDFR finder jeg link til ophavsretsloven (tak for linken). Her finder jeg
i kap. 4, hvor jeg genfinder de 70 år i § 63. Men jeg finder også § 66

 "Lydoptagelser må ikke uden fremstillerens samtykke eftergøres eller gøres
  tilgængelige for almenheden, før 50 år er forløbet efter udgangen af det år,
  da optagelsen fandt sted gik jeg lige ind og kiggede"

Betyder det, at jeg godt må lade en lydoptagelse optaget for over 50 år siden
være offentlig tilgængelig uden fremstillers samtykke ?

Betyder det også, at jeg ikke behøver at betale for at gøre det eller skal jeg
stadig betale royalties til kunstneren ?

Er fremstiller lig med kunstner (altså rettighedshaver) eller er fremstiller
lig med f.eks. EMI ?

Hvad er de nærststående rettigheder som Koda taler om ?

--PMM