Re: Beskyttelsens varighed

At 09:44 AM 1/3/03, Peter Maersk-Moller wrote:
Hej Erik.

Hej Peter :-)

Måske kan du hjælpe mig lidt her.

Grundet artiklen "European Copyrights Expiring on Recordings From 1950's"
fundet hos http://www.nytimes.com/2003/01/02/international/02CND_COPY.html
blev jeg lidt forvirret. Jeg troede beskyttelsen gjaldte i 70 år efter
kunstners død.

Hos Koda finder jeg følgende

"Beskyttelsens varighed
Ophavsretten til et værk varer som hovedregel indtil 70 år efter ophavsmandens
død, dvs. i ophavsmandens levetid plus 70 år. Beskyttelsestiden for de
nærtstående rettigheder er kortere: 50 år efter fremførelsen, optagelsen,
udgivelsen eller udsendelsen."

Hos IDFR finder jeg link til ophavsretsloven (tak for linken). Her finder jeg
i kap. 4, hvor jeg genfinder de 70 år i § 63. Men jeg finder også § 66

"Lydoptagelser må ikke uden fremstillerens samtykke eftergøres eller gøres
tilgængelige for almenheden, før 50 år er forløbet efter udgangen af det år,
da optagelsen fandt sted gik jeg lige ind og kiggede"

Betyder det, at jeg godt må lade en lydoptagelse optaget for over 50 år siden
være offentlig tilgængelig uden fremstillers samtykke ?

Hmm... jeg tør ikke gi' et bud på jura'en her, men jeg ved at det er en tommelfingerregel indenfor radio/tv, at ting der er mere end 50 år gamle, må man bruge uden at skulle betale Koda...

Betyder det også, at jeg ikke behøver at betale for at gøre det eller skal jeg
stadig betale royalties til kunstneren ?

Ikke hvis du bruger en plade der er fremstillet for mere end 50 år siden - men hvis der er tale om et genoptryk på CD, har pladeselskabet bag denne rettigheder til den producerede CD og musikken på denne, uanset hvor gammelt forlægget er. Så må du aflytte værket og lave din egen indspilning, hvis du vil udenom deres rettigheder.

Er fremstiller lig med kunstner (altså rettighedshaver) eller er fremstiller
lig med f.eks. EMI ?

Fremstiller er som regel pladeselskabet.

I "bytte" for finansiering af fremstillingen, afgiver kunstnere typisk en del af deres rettigheder til pladeselskabet.

Hvad er de nærststående rettigheder som Koda taler om ?

Jeg vil tro det er alt andet end navn på komponist, tekstforfatter m.m, som man ikke kan sælge. (Droit moral)

Dvs. at det er retten til eksemplarfremstilling - copyright, som det hedder på amerikansk - også kaldet kopiretten på dansk og retten til at fremføre værket.

Men jeg er ikke jurist...

Hilsen, Erik -- Min Fritz-chip forstår mig ikke...

TCPA / Palladium FAQ:
http://www.cl.cam.ac.uk/~rja14/tcpa-faq.html