Re: [ITPOLITIK] EFTERLYSNING Venner af åbne standarder

On Mon, Dec 30, 2002 at 11:38:57AM +0100, Joergen Ramskov wrote:

> Ja!
>
> Jeg er helt klart også fortaler for åbne standarder, men jeg tror vi
> bliver nødt til at gå efter W3 anbefalingerne - det er jo dem mere eller
> mindre alle andre henviser til. Jeg ved ikke hvilke web standarder ISO
> har, men hvis der kun findes hvad der svarer til html 4.01 strict, så
> mener jeg ISO er langt bagefter - tænk blot på CSS, XML (inkl. XHTML,
> XSLT, osv.), SVG og mange flere. Hvis dette initiativ skal tages
> seriøst, så er vi efter min mening nødt til at "benytte" dem.

Ja, jeg har forståelse for denne fremgangsmåde, W3C-anbefalingerne er jo
dem, som alle følger. Jeg kunne blot ønske mig at I/vi ikke markedsførte
det som noget med "åbne standarder", men som noget andet, måske bare som
W3C-anbefalingerne, som W3C vist selv kalder dem (recommendations).

Så kunne jeg tænke mig at vi på sigt gjorde noget for at vride disse
standarder ud af hænderne på W3C, enten i ISO eller i IETF, men det er
et kæmpe arbejde.

Jeg synes nogen af de standarder du ellers nævner, bla CSS, vel ikke er
relevante for os, idet vi ser på det fra en browsers side (eller hur?).
En browser ser jo ikke hvad CSS laver, men kun den færdige HTML.

Om XML: Jeg véd ikke nok om det, men kunne man måske blot behandle DTD'er som
SGML-DTD'er uden at sige de også overholder XML? Så er det den enkelte
DTD der er den åbne standard, og denne er så specificeret i SGML, som
også er en åben standard. Og ryggen er fri!

Hilsen
keld