Re: [ITPOLITIK] EFTERLYSNING Venner af åbne standarder

On Fri, 03 Jan 2003 13:52:32 +0100, Keld Jørn Simonsen wrote:

> Ja, jeg har forståelse for denne fremgangsmåde,
> W3C-anbefalingerne er jo dem, som alle følger. Jeg kunne blot
> ønske mig at I/vi ikke markedsførte det som noget med "åbne
> standarder", men som noget andet, måske bare som
> W3C-anbefalingerne, som W3C vist selv kalder dem
> (recommendations).
Korrekt fortolkning.

> Jeg synes nogen af de standarder du ellers nævner, bla CSS, vel
> ikke er relevante for os, idet vi ser på det fra en browsers side
> (eller hur?). En browser ser jo ikke hvad CSS laver, men kun den
> færdige HTML.
Ikke korrekt. Det er browserne, der skal understøtte diverse
CSS-standarder. Altså det er browserne, der reagerer på
instruktionerne i dit CSS-script. CSS er endvidere tæt knyttet med
DOM, og DOM er specifikationen for, hvordan et HTML-dokument skal
opfattes af browseren. Et tilsvarende eksempel er ECMA-script.

> Om XML: Jeg véd ikke nok om det, men kunne man måske blot
> behandle DTD'er som SGML-DTD'er uden at sige de også overholder
> XML? Så er det den enkelte DTD der er den åbne standard, og
> denne er så specificeret i SGML, som også er en åben standard.
> Og ryggen er fri!
Det er ikke helt muligt Keld. SGML er en standard for, hvordan man
skal beskrive syntaks og grammatik for et sprog, mens XML er et
sprog, der er beskrevet vha. SGML-standarden. Dvs. SGML => XML.
Forstår du min noget kramagtige forklaring:-)?

Endvidere skal DTD ikke benyttes i fremtidens XML - se blot på XML
version 1.1. I fremtidens XML skal man i stedet for benytte Name
Spaces og Schema. se http://www.w3.org/TR/REC-xml-names/,
http://www.w3.org/XML/Schema

--
Hilsen/Sincerely
Michael Rasmussen

"C makes it easy to shoot yourself in the foot; C++ makes it harder,
but when you do, it blows away your whole leg." - Bjarne Stroustrup
Fjern NOSPAM fra min adresse, for at sende mig en mail