Re: [ITPOLITIK] Certificeringer (var: proces- og tidsplan for arbejdetmed statens it-politik. )

Jesper Laisen wrote:

Citat: " In the case of CAPP, an EAL4 evaluation tells you everything you need to know. It tells you that Microsoft spent millions of dollars producing documentation that shows that Windows 2000 meets an inadequate set of requirements, and that you can have reasonably strong confidence that this is the case."

Så meget for den certificering :)

Jeg er meget uenig.

Microsoft har dokumenteret, at W2K lever op til et sæt af kriterier. Vi bilder os bare ind, at Linux gør det.
Jeg er ligeglad med, om Linux har den certificering, men jeg så gerne, at Linux overholdt kriterierne.

Har du læst den artikel? Hvis vi går ud fra at hvad Jonathan S. Shapiro, Ph.D. skriver er korrekt (for mig ser det ud som om han faktisk ved noget om disse certificeringer), så ser jeg ikke den store grund til at nogen skal bruge tid på at dokumentere at det samme er gældende for Linux. Men det må da være op til f.eks. Redhat eller UnitedLinux at gøre det for en en af deres releases, hvis de synes det er nødvendigt.

Som det er nu, foregår udviklingen, testningen og auditeringen af Linux fuldstændigt tilfældigt og lemfældigt.

[...]

Eric Raymond har for eksempel kritiseret, at Linus ikke medtager hans fejlrettelser.

Linus holdning er:
"The only thing you are ENTITLED to is to have your own tree."
Det er fint, hvis Linux udelukkende skal være et nørdsystem, hvor alle er kompetente til at rode med alting selv. Men hvis Linux skal ud af nørdværelserne, så duer den holdning ikke længere.

Jeg så gerne, at The Linux Development Model blev lidt mere strømlinet og lidt mindre hypet! Med andre ord så jeg gerne, at Linux levede op til "an inadequate set of requirements", fordi det trods alt er bedre end ikke at leve op til et sæt af kriterier.

Med den smule jeg har hørt om FreeBSD så kunne jeg forestille mig at det passer bedre til dit "temperament"?

Desuden så har Linus jo ret - det er sådan GPL licensen fungerer. Redhat og de fleste andre har jo også deres egne "trees" som de har tilpasset.

Hvem siger Linux skal ud af nørdværelserne? Desuden synes jeg da det ser ud til at Linux er meget godt på vej. Jeg har set flere ret positive anmeldelser af f.eks. Xandros distributionen.

-- Joergen Ramskov - Værn om din frihed! Støt http://digitalforbruger.dk/