Re: [ITPOLITIK] Certificeringer (var: proces- og tidsplan for arbejdet med statens it-politik. )

> noget om disse certificeringer), så ser jeg ikke den store grund til at
> nogen skal bruge tid på at dokumentere at det samme er gældende for
> Linux. Men det må da være op til f.eks. Redhat eller UnitedLinux at gøre
> det for en en af deres releases, hvis de synes det er nødvendigt.

Jeg er ligeglad med dokumentationen. Jeg så bare gerne, at udviklingen af
Linux blev mere standardiseret. Langsigtede udviklingsmål, faste
testprocedurer, sikkerhedsauditering.

Det er der vel ingen, som i tvivl om, at MS har? (Vi kan blive enige om, at
MS' testprocedurer og sikkerhedsauditering er helt utilstrækkelige, men de er
der, og de følger dem.)

Hvilke procedurer kan vi demonstrere, at udviklingen af Linux følger?

Sikkerhed er det typiske område, hvor alle jo bare ved, at open source er
bedre, men det er ikke tilfældet pr. definition jf. fx Viega og McGraws
Building Secure Software
(http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/020172152X/qid=1041603007/202-4857711-0372651).
Til orientering har Viega udviklet GNU Mailman, så det er blot ikke et
politisk synspunkt.

> [...]

Jeg vil hellere end gerne overbevises om det modsatte.

> Med den smule jeg har hørt om FreeBSD så kunne jeg forestille mig at det
> passer bedre til dit "temperament"?

Næppe. FreeBSD er jo endnu mere teknisk. Jeg vil bruge min tid på at udføre et
stykke arbejde frem for at skulle rode med tekniske problemer. Selvfølgelig
er jeg imponeret over FreeBSD, men jeg synes fx Linux er besværligt nok i
forvejen.

> Desuden så har Linus jo ret - det er sådan GPL licensen fungerer.

Ja, men det er den holdning, som jeg kritiserer. Jeg ville synes, det var
overordentlig uheldigt, hvis IBM, Oracle eller lignende blev nødt til for
alvor at forgrene kernen, fordi Linus synes, at en eller anden "feature is
cool, or well done, or whatever".

> Hvem siger Linux skal ud af nørdværelserne? Desuden synes jeg da det ser
> ud til at Linux er meget godt på vej.

Det ønsker jeg og alle de andre, som ikke er teknikkere, men som gerne vil
arbejde med et frit system, som man kan stole på.

Det synes fx nogen i den offentlige forvaltning, som er bange for MS' monopol.

Det bør alle demokratisk indstillede ønske, så den teknologiske infrastruktur
bliver baseret på åbne og frie systemer.

Det ser du formentlig også gerne selv, formoder jeg.

Mvh
Jesper