[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive][an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] (none) [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive][an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive][an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive][an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] (none) [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive][an error occurred while processing this directive]
 
[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive]
Skåne Sjælland Linux User Group - http://www.sslug.dk Home   Subscribe   Mail Archive   Forum   Calendar   Search
MhonArc Date: [Date Prev] [Date Index] [Date Next]   Thread: [Date Prev] [Thread Index] [Date Next]   MhonArc
 

Re: [ITPOLITIK] Beskyttelsens varighed



-----BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-----
Hash: SHA1

Fra Erik Langes mail:
> Hmm... jeg tør ikke gi' et bud på jura'en her, men jeg ved at det er en
> tommelfingerregel indenfor radio/tv, at ting der er mere end 50 år gamle,
> må man bruge uden at skulle betale Koda...

Det er forkert jf. nedenstående.

Fra Maersk-Mollers mail:
> Grundet artiklen "European Copyrights Expiring on Recordings From 1950's"
> fundet hos http://www.nytimes.com/2003/01/02/international/02CND_COPY.html
> blev jeg lidt forvirret. Jeg troede beskyttelsen gjaldte i 70 år efter
> kunstners død.

Først generelt om reglerne for offentlig fremførelse og lydoptagelse:

Musik og tekst til musik er beskyttet i 70 år efter, at ophavsmanden er død.

Du skal betale til NCB, hvis du laver en lydoptagelse af en ophavsmands værker 
i indtil 70 år efter hans død. 

Du skal betale til KODA, hvis du arrangerer en koncert, hvor der spilles 
værker af komponister, der ikke har været døde i 70 år, skal du som arrangør 
betale til ophavsmændene for fremførelsen. 

Du skal betale til KODA, hvis du afspiller en lydoptagelse (i radioen, i en 
butik eller lignene) med værker af komponister, der ikke har været døde i 70 
år, skal du betale til ophavsmanden for fremførelsen. 

Du skal betale til Gramex, hvis du afspiller en lydoptagelse (i radioen, i en 
butik eller lignene) og lydindspilningen er mindre end 50 år gammel, skal du 
betale for fremførelsen til de udøvende kunstnere og fremstillerne af 
lydoptagelsen. Det gælder dog ikke, hvis der er tale om en film eller en 
musikvideo. 

Gramex har til orientering et opkrævningssamarbejde med KODA inden for 
butiksområdet, som gør at der ofte fejlagtigt ikke skelnes mellem KODA og 
Gramex i denne henseende.

Praktiske eksempler:

> Betyder det, at jeg godt må lade en lydoptagelse optaget for over 50 år
> siden være offentlig tilgængelig uden fremstillers samtykke ?

Udøvende kunstnere og pladeselskaber er underlagt en tvangslicens, der 
betyder, at de ikke kan forhindre offentlig brug af de fonogrammer, de har 
ophavsretten til.

Du har altså ret til at afspille lydoptagelser offentligt (under forudsætning 
af, at du har lovlig adgang til dem fx. i form af en CD). Det gælder uanset 
lydoptagelsens alder.

Hvis ophavsmanden til kompositionen ikke har været død i 70 år, skal du dog 
betale for fremførelsen.

Hvis lydoptagelsen er mindre end 50 år gammel skal du dog betale for 
fremførelsen.

Hvis lydoptagelsen er mindre end 50 år gammel, har du ikke lov til at kopiere 
den.

Problematikken som skitseret i artiklen fra New York Times handler om 
eksemplarfremstilling med udgangspunkt i en lydoptagelse, der er mere end 50 
år gammel.

Hvis en lydoptagelse er 50 år gammel, kan du bruge den som udgangspunkt for 
din egen eksemplarfremstilling. Du behøver altså ikke at købe retten til at 
bruge en lydoptagelse fra et pladeselskab eller fra radioen. 

> Betyder det også, at jeg ikke behøver at betale for at gøre det eller skal
> jeg stadig betale royalties til kunstneren ?

Det kommer an på din definitionen af kunstneren.

Du skal skelne mellem de udøvende kunstnere og fremstillerne af lydoptagelsen, 
hvis rettigheder udløber 50 år efter datoen for lydoptagelsen, og 
ophavsmanden til musikken, hvis rettigheder udløber 70 år efter hans død.

Du kan altså sagten have en situation, hvor lydoptagelsen er fri, men musikken 
på lydoptagelsen stadig er beskyttet.

Pladeselskabernes problem er, at en række af deres interessante lydoptagelser 
nu kan bruges af andre pladeselskaber. 1950'erne er den periode, hvor 
lydkvaliteten af lydoptagelserne bliver så god, at den i mange tilfælde 
tilfredsstiller selv HIFI-freaks. Det er jo også der rock and roll kommer 
frem.

EMI har hidtil haft rettighederne til deres indspilning fra 1953 af Puccinis 
opera Tosca med bl.a. Maria Callas. Fra i år kan alle tage denne indspilning 
og udgive den. EMI kan derfor i teorien ikke længere fastholde den samme høje 
pris for denne meget berømte og stadig meget solgte indspilning, når nøjagtig 
den samme indspilning kan fås spot billigt fra fx. Maersk-Moller Publishing.

Lad os nu sige, at ophavsmanden i modsætning til Puccini ikke havde været død 
i 70 år.

En eksisterende Elvis Presley-indspilning fra 1953 af et værk med tekst og 
musik af en ophavsmand, der ikke har været død i 70 år, kan du nu frit udgive 
på Maersk-Moller Publishing.

Pladeselskabet mister altså eneretten til deres indtægtsgivende Elvis 
Presley-indspilninger.

Hvis musikken stadig er beskyttet, som det er tilfældet i Presley-eksemplet, 
fordi ophavsmanden ikke har været død i mere end 70 år, så skal du dog 
fortsat betale til NCB for retten til at lave fx. CD'er.

>Hvad er de nærststående rettigheder som Koda taler om ?

Det forstår jeg som de rettigheder, som er nævnt i Ophavsretslovens kapitel 5 
Andre rettigheder. Fx. de udøvende kunstneres rettigheder.

Jeg håber, dette er klart nok.

Mvh
Jesper
-----BEGIN PGP SIGNATURE-----
Version: GnuPG v1.0.7 (GNU/Linux)

iD8DBQE+FgBXbkMhmZgfn3cRArnOAJ9Zi2VI4OtSpS+ObIdal5d42YWonQCgj+ok
QiNTuQw2GKxA+GmhWrPmv+o=
=+a0P
-----END PGP SIGNATURE-----



 
Home   Subscribe   Mail Archive   Index   Calendar   Search

 
 
Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2005-08-10, 20:20 CEST [an error occurred while processing this directive]
This page is maintained by [an error occurred while processing this directive]MHonArc [an error occurred while processing this directive] # [an error occurred while processing this directive] *