Re: [ITPOLITIK] B 27: Foreløbigt udkast til udvalgssvar

Anders Feder <sslug@sslug> writes:

... et meget fint høringssvar.  Jeg har lige et par forslag.

> Det blev under førstebehandlingen flere gange nævnt at man ikke ønsker
> at pålægge regeringen en bestemt leverandør eller et bestemt produkt.
> Lad os derfor en gang for alle understrege at noget sådant lægger
> hverken forslaget eller Open Source-modellens natur op til.

>                                                              Det er helt
> klart at den informationsteknologiske udvikling, i såvel stat som
> udenfor, på lang sigt gavner bedst ved at det offentlige vælger de
> løsninger der bedst opfylder statens mål.

Hvad er meningen med ovenstående paragraf?  Er det:

|   Det offentlige har selvfølgelig mest gavn af at vælge de
|   løsninger der bedst tjener statents mål,

for så er der vel ikke nogen grund til blande den stakkels IT-udvikling
ind i billedet :-)

For at lave en forbindelse til næste afsnit, skal der nok stå et eller
andet i retning af:

|                                            hvilket hidtil har
|   været overladt til markedsmekanismerne.

> Men der er en række forudsætninger der skal opfyldes før end
> markedsmekanismen kan fungere. Videnskabsministeren nævner selv at
> indkøbsprisen ikke altid giver et reelt billede af de samlede
> omkostninger ved at skifte software-platform. Det burde i sig selv få

> advarselslamperne til at blinke for det medfører at når de offentlige
> beslutningstagere én gang har valgt software-platform så binder de sig
> faktisk til den.

Komma før "for" og "så".

>                  Derfor risikerer man, som vi mener at det i meget høj
> grad er tilfældet i dag, at statens penge ikke tilfalder den teknologisk
> bedste leverandør men den leverandør som man historisk har låst sig fast
> på.

Hvad med:

|   Derfor risikerer man at statens penge ikke tilfalder den teknologisk
|   bedste leverandør, men istedet den leverandør som man har låst sig
|   fast på af historiske grunde. Vi mener at denne såkaldte lock-in
|   effekt i meget høj grad er afgørende for hvilket software det
|   offentlige bruger i dag.

(Den sidste sætning er ikke rigtig nødvendig da den bliver fremført (og
underbygget!) senere.)

> [...]

> konkurrende platform. I stedet forhindrer man brugeren i at foretage
> sådant et skift ved at benytte lukkede filformater og protokoller som
> konkurrende, og potentielt bedre, softwareprodukter ikke har mulighed
> for at anvende. Der er altså tale om praksis, ikke en teknisk
> nødvendighed.
>
> Derfor vil vi kraftigt anbefale at staten ikke fremover indkøber
> software udviklet efter denne praksis men at det bliver et krav at alt

> software til brug i det offentlige, hvad enten der er tale om
> standardiserede edb-systemer eller totalleverancer, baserer sig på åbne

Hvad med:

|   software til brug i det offentlige baserer sig på åbne standarder,
|   hvad enten der er tale om standardiserede edb-systemer eller
|   totalleverancer.

>             Først og fremmest for at beskytte egne økonomiske interesser
> men også for ikke at skævvride markedet ved at binde sig til, og derved
> favorisere, enkelte leverandører.

> Endvidere må det være en helt åbenlys forudsætning for den digitale

Hvis noget er helt åbenlyst, er der ingen grund til at skrive det; så:

--
                                                    Jens Peter Secher
_jpsecher get2net dk DD6A 05B0 174E BFB2 D4D9 B52E 0EE5 978A FE63 E8A1_