Re: [ITPOLITIK] SSLUG + Swpat.dk til OEM.dk v0.4

On Sun, 5 Jan 2003, E. Sjørlund wrote:

> "Carsten Svaneborg" <sslug@sslug> wrote in message

--klip

> Ligeledes betyder den massive krydslicensering af patenter at
> patentmonopolerne effektivt ophæves. Virksomheder konkurrerer om at
> udtage flest mulige patenter for at undgå monopolernes effekt!
> Virksomheder, der ejer patenter uden at markedsføre produkter, kan kræve
> høje licenser, mens de ikke har noget incitament til krydslicensering -
> de vil være snyltere eller parasitter i patentsystemet.

Med et udtryk af Lessig kunne man kalde krydslicensieringssystemet for en
"Commons". Det er dog en commons med enorme problemer: Den kræver enorme
juridiske udgifter at opretholde (friktion), den er sårbar overfor de
nævnte "snyltere", og man skal passere en høj adgangstærskel for at få
adgang til goderne.

Retorisk kunne man spørge, om ikke det ville være en langt sundere commons
hvis man simpelthen droppede softwarepatenter.

Jeg regner ikke med at denne betragtning kan bruges i høringssvaret, men
jeg håber den er interessant.

mvh

	Niels