Re: [ITPOLITIK] Certificeringer (var: proces- og tidsplan forarbejdet med statens it-politik. )

Jesper Laisen <sslug@sslug> writes:

> Hvilke procedurer kan vi demonstrere, at udviklingen af Linux følger?

Det er endnu ikke lykkedes nogen at demonstrere at standardiserede
procedurer fører til bedre produkter indenfor softwareudvikling.  Der
er derimod masser af anekdotisk evidens for at det modsatte er
tilfældet.

Generelt giver faste procedurer et mere forudsigeligt resultat, men
gør det også vanskelige at reagere på ændringer i brugernes behov.  Jo
mere doranderligt et marked er dårligere mening giver det at låse sig
fast i procedurer.

> Næppe. FreeBSD er jo endnu mere teknisk. Jeg vil bruge min tid på at
> udføre et stykke arbejde frem for at skulle rode med tekniske
> problemer. Selvfølgelig er jeg imponeret over FreeBSD, men jeg synes
> fx Linux er besværligt nok i forvejen.

Og det siger dig intet at projekt der kører efter fastere procedurer
har givet et produkt der passer dårligere til dit behov?

> Ja, men det er den holdning, som jeg kritiserer. Jeg ville synes, det var
> overordentlig uheldigt, hvis IBM, Oracle eller lignende blev nødt til for
> alvor at forgrene kernen, fordi Linus synes, at en eller anden "feature is
> cool, or well done, or whatever".

Hvorfor det?  IBM har ressourcerne (og kulturen) til at udvikle Linux
efter standardiserede procedurer.  Hvis det giver et bedre produkt, så
vil det udkonkurrere Linus' træ som fælles referencepunkt.

Lad den bedste metodologi vinde!

> Det synes fx nogen i den offentlige forvaltning, som er bange for
> MS' monopol.

Linus' tankegang passer ikke særlig godt til kulturen i den offentlige
forvaltning, men den kultur er også kendt for at producere IT
projekter der bliver mange gange dyrere, flere år forsinkede, og helt
utilstrækkelige i forhold til brugernes behov.  Det bedste vil være en
kulturrevolution i den offentlige forvaltning, men da det ikke er
særlig sandsynligt, vil det næstbedste være at forvaltningen finder en
"mellemmand" der bedre taler deres sprog.  IBM vil være en oplagt
kandidat til den rolle.