Re: [ITPOLITIK] SSLUG + Swpat.dk til OEM.dk v0.4

Onsdag den 1. januar 2003 18:42 skrev Carsten Svaneborg:

> Hvis en virksomhed har mange patenter, har virksomheden meget at
> krydslicensere med, og derfor reduceres udgifterne til licensering.
> Patenter udgør derfor "krydslicenseringskapital". I eksemplet med
> virksomhedens 10 patenter er det således umuligt at redegøre for
> værdien af disse patenter uden at belyse alle de andre patenter
> og patenterbare funktioner, og hvem der bruger hvilke funktioner
> og derfor krænker hvilke patenter. Hvilket i praksis er umuligt.

Krydslicensering er et problem for Open Source og SMVer.

Min betragtning er: Et efterspurgt produkt har en bestemt
kompleksitet. Et sådant program vil potentielt være genstand for lige
mange softwarepatenter hvad enten programmet er udviklet af
frivillige Open Source programmører eller af ansatte i en stor
koncern. Krydslicensering er en fordel for dem der har noget at bytte
med. Det er en fordel for de store aktører. Hvis softwarebranchen så
havde været en branche hvor små aktører kunne komme på markedet med
produkter der ville være dækket licenseringsmæssigt af af deres eget
patent (et patent = et produkt), så ville man sikre at nyskabelse
ville kunne komme både fra store og små aktører. Nu er
softwarebranchen dog af en karakter hvor produkterne ikke består af
en enkelt nyskabelse. De efterspurgte produkter er integrationer af
store mængder af gamle nyskabelser og en enkelt ny. I
medicinalbranchen er det nok oftere tilfældet, at et patent = et
produkt - og aktører kan således alle ligestillet med hensyn til at
udvikle nye produkter - uanset størrelse.
Det kan da ikke være meningen, at den eneste måde et lille innovativt
softwarefirma kan sikre deres gode ide på er ved at sælge hele
firmaet - eller i det mindste ideen til et stort firma, som er de
eneste der kan lave de efterspurgte integrerede produkter billigt
pga. deres krydslicenseringskapital.
Små softwarefirmaer kan godt finde ud af at lave store integrerede
softwareprodukter, men de står på et juridisk usikkert fundament
takket være softwarepatenter.
Softwarepatenter er konkurrenceforvridning mellem små og store
virksomheder. Copyright derimod viker lige for små og store aktører -
og er med til at sikre en sund konkurrence.

Mvh