Re: [ITPOLITIK] Certificeringer (var: proces- og tidsplan for arbejdet med statens it-politik. )

> Det er endnu ikke lykkedes nogen at demonstrere at standardiserede
> procedurer fører til bedre produkter indenfor softwareudvikling.  Der
> er derimod masser af anekdotisk evidens for at det modsatte er
> tilfældet.

Som Raymond mener, vi skal sige til programmørerne: "Wake me up, when you are
done!" Det har jeg altså svært ved at tage alvorligt. Du kan jo i hvert fald
ikke drive forretning efter det princip.

Jeg ved godt, at softwareudvikling er overordentlig kompliceret og vanskeligt
at styre, men det betyder ikke, at vi skal lade være med at prøve.

> Og det siger dig intet at projekt der kører efter fastere procedurer
> har givet et produkt der passer dårligere til dit behov?

Ok, det er uklart formuleret. Jeg har behov for en alsidig desktop PC, der kan
kommunikere uproblematisk med MS-verdenen, og som er let at sætte op og
vedligeholde. Det er blevet en del nemmere som Linux-bruger, men det er
bestemt ikke uproblematisk.

FreeBSD, som jeg har meget stor respekt for, ser jeg som et serverprodukt uden
større ambitioner på desktoppen. Derfor passer FreeBSD dårligere til mit
behov.

> Hvorfor det?  IBM har ressourcerne (og kulturen) til at udvikle Linux
> efter standardiserede procedurer.  Hvis det giver et bedre produkt, så
> vil det udkonkurrere Linus' træ som fælles referencepunkt.
>
> Lad den bedste metodologi vinde!

Du mener, ligesom én af de mange proprietære Unix-varianter vandt over MS
Windows?

> Linus' tankegang passer ikke særlig godt til kulturen i den offentlige
> forvaltning, men den kultur er også kendt for at producere IT
> projekter der bliver mange gange dyrere, flere år forsinkede, og helt
> utilstrækkelige i forhold til brugernes behov.

Det er nu min holdning, at der er lige så mange kuldsejlede private projekter,
men dem hører vi ikke noget om, da de netop ikke er offentlige.

Den offentlige forvaltning er sjældent særlig meget mere inkompetente end det
private erhvervsliv.

Mvh
Jesper