Re: [ITPOLITIK] SSLUG + Swpat.dk til OEM.dk v0.4

E. Sjørlund wrote:
(red: Er brugen af ordet fælled din opfindelse, eller noget
almindeligt?. Har rettet lidt sprog)
Jeg mener det er almindeligt, men måske lidt gammeldags.
Idag betyder en fælled vil blot en park med offentlig adgang.

kunde og leverandør. En åben standard kan ikke være dækket af
standarder.
(red. Jeg tror, at du skrev sidste ord forkert. Læg hertil lidt
sprogligt. )
Ups. ;*)

Et patent på en internet eller web-standard svarer for en virksomhed til
at eje Rådhuspladsen i et Matadorspil.

Årsagen til matadorspil er at det på engelsk jo hedder Monopoly.

De organisationer, der formulere standarder, arbejder af samme grund
hårdt for at undgå den situation, og vælger evt. helt at opgive
standarder, der er patenterede. Det var, hvad der skete med den
standard, der ville havde muliggjort navne som www.ÆrøÅ.dk.
(et link eller navnet på den opgivne standard ville passe fint ind
herover. Jeg har ingen af delene).

http://www.softwarepatenter.dk/danskenavne.html (svjh)

(red: Jeg er ikke helt sikker på, at jeg er enig med dig i denne
argumentation. En algoritme til at komprimere et stykke musik eller et
billede er ikke en teori om en naturlov.
Jeg vil prøve at omformulere, så det er mere klart at jeg
taler om software som redskab inden for naturvidenskab.

> Det er en teknisk præstation,
som på mange måder kan sammenlignes med at lave en genial maskine,
hvilket andre end jeg jo netop også gør. Det vil være nødvendigt med en
eller anden form for beskyttelse af den præstation, hvis der fortsat
skal være plads til levebrødsprogrammører.

Komprimeringsalgoritmer er en transformation der ændrer information fra en repræsentation til en anden repræsentation med den egenskab at den fylder færre bits. Den transformation mener jeg ikke apriori er teknisk, og derfor patenterbar.

Rent faktuelt giver komprimering 'yderligere teknisk effekt' i EPOs
guidelines og komprimeringsalgoritmer er derfor patenterbare.

Jeg mener, at det ville være bedre at give eksempler på, hvordan SMV
firmaer i praksis beskytter deres produkter, og at bruge et af de
eksempler som dokumentation for, at patenter ikke er nødvendige. Du
refererer tidligere i teksten til copyright.
Yeps, jeg ville også gerne udbygge dette aspekt.

(red: Du er usikker på ordet "balkanisering", derfor citationstegnet.
Det er efter min mening et lige så dårligt udtryk som hacker/cracker.

Alternativer?

(Hvad er trivielle patenter? Har du et eksempel?)

Massere. Microsoft har patent på menu bar med Start knap.

(red. Du har fire forskellige problemstillinger i næste afsnit.
1. Ikke en kat kan finde ud af alle de mere eller mindre veldefinerede
patenter, der eksisterer.
2. Man tillader leverandører at fraskrive sig deres ansvar for at de
krænker patenter.
Nej, de de kan ikke fraskrive sig ansvaret.

3. Open Source er kontollerbart, det er lukket ikke.
Nej. Det er ikke et ret godt argument.

4. Brugerne bliver sorteper.
Er det ikke lidt rigeligt?
Har ikke rettet det sproglige her).

( Herunder savner jeg den problemstilling der er i, at der sjældent er
nogen, der kan påtale krænkelser af de traditionelle licenser, der
bruges på Open Source programmer. Hvem skal have erstatning, hvis fx. MS
krænker GPL eller en anden licens?
Software uden en egentlig ejer stilles i en umulig situation)

Det er korrekt, men et meget stort problem. Jeg ved ikke hvordan det kan forklares kort.

(red: Har du en std. kontrakt ved hånden, som du kunne referere mere
præcist til herunder?)

Nej. Men Hans Schou har vist linket til den på et tidspunkt.

(red: sui generis er vist noget med plantegener. Er det et almindeligt
kendt fagudtryk?)

Der findes en særlige planteavler beskyttelse, men udtrykket betyder blot særlig beskyttelse der hverken er copyright, patenter osv.

En debat om hvordan softwarepatent ansøgningers nyhedsværdi og
opfindelseshøjde kan bedømmes er relevant.  Det er ikke kun et
praktisk problem, men også et fundamentalt problem.
(red praktisk er ikke en modsætning til fundamentalt.)

Hvad med: Det er ikke blot et problem ved patentpraksis, men derimod et fundamentalt problem ved patentsystemet.

Tak for rettelserne, jeg vil skrue en ny version sammen
hurtigst muligt.

--
  Mvh. Carsten