Re: [ITPOLITIK] B 27: 翽 udkast til udvalgssvar

Anders Feder wrote:
Her er så mit foreløbige udkast til et udvalgssvar til SF's
beslutningsforslag om Open Source og åbne standarder (B 27). Jeg siger
foreløbig fordi der mangler en afslutning og et afsnit omkring
immaterielle rettigheder. Før jeg skriver førstnævnte kunne jeg godt
tænke mig at nogen af dem der er bedre inde i sagerne (Ole, Carsten,
Hans osv.) gav et bud på sidstnævnte.

Jeg mener det ser udemærket ud, måske skulle du lave en række sektioner der hver indeholder et specifikt emne, således at det er lettere at overskue dokumentet. Jeg syntes også at der mangler følgende punkter.

Jeg mener B27 svaret bør definere og diskutere åbne standarder,
fordi vi kan forvente at Microsoft går stort ud med den næste
Word version og siger fordi den kan gemme i XML bruger den
åbne standarder. Også selvom MS ved OSS konferencen ikke ville
gå med til at Word XML formatet blev offentligt dokumenteret.

Vi bør også nævne noget om softwarelicenser der indeholder
klausuler der kan hæmme interoperativitet. Flemming Bjerke
postede et link til dokument der havde nogle interessante
eksempler på MS brug af licenser i den retning. Jeg har også
engang postet linket.

Så vidt jeg husker har SF's B27 forslag et fjerde punkt omkring
patenter og OSS. Så dette bør vi også diskutere. Jeg har foreslået
at standard kontrakten ændres så staten tager patentansvaret for
OSS programmer.

Jeg ved ikke om dette er en god eller dårlig ide, men skal
sælgere af OSS og leverandørejet softwareprodukter ligestilles
mht. risikoen for patentkrænkelsesretssager?

Du kan også finde noget inspiration i "SSLUG + swpat.dk til ØEM"
brevet jeg postede i itpolitik fornyeligt. Hvis du vil overtage/
kopiere noget af indeholdet så er det fint med mig.

Mon IDFR har nogle kommentarer der skal med, mht. OSS og
infosoc direktivet, specielt omkring enkrypterede filformater
og infosoc forholdet til kontrollen af afkoder software til
sådanne filformater.

Jeg kan godt lide referencer, og det ville måske være en idee
at referere til EU's IDA rapporter omkring OSS, og eksempler
på OSS brug rundt om i regeringer.

Vi skulle gerne kunne finde nok eksempler der viser at
Danmark bestemt ikke er noget forgangsland mht. brugen af
OSS. Således at "Vi skal være verdensbedste ..." skydes
godt i sænk.

-- Mvh. Carsten