Re: [ITPOLITIK] B 27: 翽 udkast til udvalgssvar

Mange tak for kommentarene.

On Sun, 2003-01-05 at 17:39, Carsten Svaneborg wrote:
> Jeg mener det ser udemærket ud, måske skulle du lave en
> række sektioner der hver indeholder et specifikt emne,
> således at det er lettere at overskue dokumentet.

Det vil jeg gøre.

> Jeg syntes også at der mangler følgende punkter.
>
> Jeg mener B27 svaret bør definere og diskutere åbne standarder,
> fordi vi kan forvente at Microsoft går stort ud med den næste
> Word version og siger fordi den kan gemme i XML bruger den
> åbne standarder. Også selvom MS ved OSS konferencen ikke ville
> gå med til at Word XML formatet blev offentligt dokumenteret.

Helt enig. Jeg kigger på det.

> Vi bør også nævne noget om softwarelicenser der indeholder
> klausuler der kan hæmme interoperativitet. Flemming Bjerke
> postede et link til dokument der havde nogle interessante
> eksempler på MS brug af licenser i den retning. Jeg har også
> engang postet linket.

Dem er jeg gået glip af. Leder i arkivet.

> Så vidt jeg husker har SF's B27 forslag et fjerde punkt omkring
> patenter og OSS. Så dette bør vi også diskutere. Jeg har foreslået
> at standard kontrakten ændres så staten tager patentansvaret for
> OSS programmer.
>
> Jeg ved ikke om dette er en god eller dårlig ide, men skal
> sælgere af OSS og leverandørejet softwareprodukter ligestilles
> mht. risikoen for patentkrænkelsesretssager?

Jeg er også i tvivl om det er en god idé men så vidt jeg husker er
statens standardkontrakt ualmindeligt "kundeorienteret", dvs. skrappe
vilkår for leverandøren, og derfor har bl.a. IT-brancheforeningen
foreslået en række mer eller mindre rimelige ændringer. Hvis dette er en
af dem ville det være et mere legitimt krav. Kigger på det.

Dog skal vi nok passe på med ikke at blande begreberne sammen. For
standardkontrakten er leverandør==udvikler men sådan er det jo ikke
nødvendigvis for Open Source.

For Linux er f.eks. Red Hat leverandør mens Linus er udvikler. Er det
urimeligt at holde Red Hat ansvarlig for den software de leverer bare
fordi den er Open Source? De har jo trods alt en indtjening at smøre
patentmaskineriet med, i modsætning til f.eks. Linus.

> Du kan også finde noget inspiration i "SSLUG + swpat.dk til ØEM"
> brevet jeg postede i itpolitik fornyeligt. Hvis du vil overtage/
> kopiere noget af indeholdet så er det fint med mig.

Tak. Jeg først lige kommet i gang med at læse det.

> Mon IDFR har nogle kommentarer der skal med, mht. OSS og
> infosoc direktivet, specielt omkring enkrypterede filformater
> og infosoc forholdet til kontrollen af afkoder software til
> sådanne filformater.

Jeg sender en forespørgsel til komiteen.

> Jeg kan godt lide referencer, og det ville måske være en idee
> at referere til EU's IDA rapporter omkring OSS, og eksempler
> på OSS brug rundt om i regeringer.
>
> Vi skulle gerne kunne finde nok eksempler der viser at
> Danmark bestemt ikke er noget forgangsland mht. brugen af
> OSS. Således at "Vi skal være verdensbedste ..." skydes
> godt i sænk.

Enig. Det kunne f.eks. bruges til at støtte idéen om pilotprojekter.

--
Anders Feder <sslug@sslug>