Re: [ITPOLITIK] Certificeringer (var: proces- og tidsplan forarbejdet med statens it-politik. )

Jesper Laisen <sslug@sslug> writes:

> Som Raymond mener, vi skal sige til programmørerne: "Wake me up,
> when you are done!" Det har jeg altså svært ved at tage
> alvorligt. Du kan jo i hvert fald ikke drive forretning efter det
> princip.

Hvem er det egentlig der skal drive en forretning?

Linus driver ikke nogen foretning.

IBM og Red Hat driver en forretning.  For Red Hat gælder at deres
Linux relaterede udvikling kan deles i to kategorier:

1) Kortsigtet "produktisering" af eksisterende kode.
2) Langsigtet udvikling af ny kode.

Den første del kan og skal man styre med hård hånd, og er den der har
den største betydning for den daglige drift af "forretningen".  Den
anden del kan man forsøge at styre, men min erfaring siger at jo mere
man forsøger, jo længere tid kommer udvikling til at vare, og jo
dårligere bliver det endelige produkt.

Jeg ved ikke hvordan IBM opererer internt.

Det er i øvrigt værd at huske at Linus' kun står får en lille del af
et GNU/Linux system, og endda en del der er mindre strategisk
betydning, fordi der findes flere glimragende fri alternativer til den
del, herunder ældre versioner af Linux.  GCC er et langt vigtige
projekt for GNU/Linux, hvis vi skal begynde at snakke om metodologier
for de enkelte projekter vil GCC derfor være meget mere relevant.

> Jeg ved godt, at softwareudvikling er overordentlig kompliceret og
> vanskeligt at styre, men det betyder ikke, at vi skal lade være med
> at prøve.

Mener du styring er et selvstændigt mål?

Jeg mener målene med softwareudvikling bør være at produktet er godt,
at udviklingen er billig, og at den bliver hurtig færdig.

Styring er efter min mening kun gavnlig for så vidt at den medvirker
til et eller flere af de mål, uden at det går ud over de andre.

> Du mener, ligesom én af de mange proprietære Unix-varianter vandt over MS
> Windows?

Jeg skrev metodologi, ikke teknologi.

Generelt har Microsoft internt et langt mere fleksibel
udviklingskultur, der på mange måder er nærmere på Linus end på i
hvert fald nogen af de gamle Unix leverandører.  Det har gjort at
Microsoft på trods af deres størrelse har haft lettere ved at opdatere
deres produktstrategi til at matche ændrede behov i markedet.

At Microsoft netop _ikke_ er stivnet i faste procedurer, er en af
mange grunde til at de har kunne vinde over teknologisk bedre
løsninger.  Overlegen metodologi har vundet over overlegen teknologi.

> Den offentlige forvaltning er sjældent særlig meget mere
> inkompetente end det private erhvervsliv.

Enig, jeg har arbejde i private organisationer der har opført sig
mindst lige så inkompetent.  Pointen er at det ikke vil være smart
hvis Linus opgiver en metodologi der har fungeret godt, bare fordi
nogle folk der har bevist de ikke forstår softwareudvikling (den
offentlige forvaltning) føler sig utrykke ved den.