Re: [ITPOLITIK] Certificeringer (var: proces- og tidsplan for arbejdet med statens it-politik. )

> Hvem er det egentlig der skal drive en forretning?

Diskussionen startede bl.a. med, om Linux skulle ud af nørdværelserne. hvis
Linux skal det, og det forsøger bl.a. IBM at gøre, så skal udviklingen gøres
anderledes professionel.

> 2) Langsigtet udvikling af ny kode.
>
> anden del kan man forsøge at styre, men min erfaring siger at jo mere
> man forsøger, jo længere tid kommer udvikling til at vare, og jo
> dårligere bliver det endelige produkt.

Det er den gængse holdning i vores verden. Den holdning passer fint med alle
de andre idealer (frihed, anarki m.v.), som er fremherskende.

Linux er et imponerende resultat af den holdning. Den holdning har i hvert
fald i det tilfælde virket fint. Den vil muligvis fortsat virke fint sålænge,
at udviklerne løser deres egne problemer (inden for servere, udvikling m.v).

Hvis Linux (i den brede betydning: GNU/Linux og meget mere) skal på banen som
værktøj for alle os andre, så skal udviklerne til at udvikle for og til
andre. Det giver straks nogle helt andre udfordringer, som i bedste fald
kræver nogle tilføjelser til basar-modellen. Udfordringer, som i værste fald
kommer til at demonstrere, at basar-modellen ikke er overlegen i forhold til
katedralmodellen.

Netscape/Mozilla er fortsat ikke en bedre browser (jeg ved godt, at det ikke
var et mønsterprojekt). OpenOffice er en fin kontorpakke, men der er langt op
til den seneste fra Microsoft.

> Mener du styring er et selvstændigt mål?

Selvfølgelig ikke, men jeg mener, at det er naivt, at vi alle bare blindt
henviser til Brooks (en 30 år gammel bog om et projekt fra 60'erne), og
dernæst afviser al styring.

> Jeg mener målene med softwareudvikling bør være at produktet er godt,
> at udviklingen er billig, og at den bliver hurtig færdig.
> Styring er efter min mening kun gavnlig for så vidt at den medvirker
> til et eller flere af de mål, uden at det går ud over de andre.

Enig. Der kan være god og dårlig styring. Det forhindrer mig dog ikke i at tro
på, at det er bedre at forsøge at styre end at lukke øjnene og håbe på det
bedste.

> Jeg skrev metodologi, ikke teknologi.

Ja, det forstod jeg, men hvis vi vil noget med ideologien bag Open Source, så
skal vi være parat til at konkurrere i Microsofts verden.

> nogle folk der har bevist de ikke forstår softwareudvikling (den
> offentlige forvaltning) føler sig utrykke ved den.

Det er jeg vist temmelig uenig i.

Måske forstår vi i Linux-verdenen ikke resten af verden. Det ville da være
lidt sjovt, hvis det viste sig, at det er os, som har misforstået det hele.
Det er jo lidt det, som vi går og mener, at resten af verden har. :o)

Mvh
Jesper