Re: [ITPOLITIK] Certificeringer (var: proces- og tidsplan for arbejdet med statens it-politik. )

Jeg smider lige lidt ved på bålet. ;)

On Sunday 05 January 2003 20:57, Jesper Laisen wrote:

> Diskussionen startede bl.a. med, om Linux skulle ud af
> nørdværelserne. hvis Linux skal det, og det forsøger bl.a. IBM at
> gøre, så skal udviklingen gøres anderledes professionel.

Hvorfor? Og hvem skal betale for at overtage udviklingen? Det er jo
trods alt nørderne som lægger (gratis) arbejde i projektet. Den mængde
arbejde kan efter min mening blive _meget_ dyr hvis man skal betale
timeløn for den.

> [...]
> hvert fald i det tilfælde virket fint. Den vil muligvis fortsat virke
> fint sålænge, at udviklerne løser deres egne problemer (inden for
> servere, udvikling m.v).
>
> Hvis Linux (i den brede betydning: GNU/Linux og meget mere) skal på
> banen som værktøj for alle os andre, så skal udviklerne til at
> udvikle for og til andre. Det giver straks nogle helt andre
> udfordringer, som i bedste fald kræver nogle tilføjelser til
> basar-modellen. Udfordringer, som i værste fald kommer til at
> demonstrere, at basar-modellen ikke er overlegen i forhold til

Jo det kan du måske have ret i. Men jeg forstår slet ikke hvordan det
kan være muligt at flytte hele basaren ind i katedralen? Og vil det i
så fald ikke bare være en kosmetisk ændring?
Hvordan vil du flytte tusindvis af stykker software, og endnu flere
udviklere ind i den samme æske - det bliver du nødt til at forklare,
ellers er diskussionen jo rent teoretisk.

> Netscape/Mozilla er fortsat ikke en bedre browser (jeg ved godt, at
> det ikke var et mønsterprojekt). OpenOffice er en fin kontorpakke,
> men der er langt op til den seneste fra Microsoft.

Bedre end hvad? Det lader til den er mere sikker end IE. Den er desværre
ret bloated, men har en ret hurtig og flot rendering engine.
Naturligvis er der MS extensions som Mozilla ikke undersstøtter, men
der er også Netscape extensions som IE ikke understøtter.

Efter min mening toppede Word ved V 5-6 stykker. 97 var tålelig derefter
gik det støt ned af bakke. Jeg synes OpenOffice er meget bedre. Men jo
Word har pænere ikoner.

> Enig. Der kan være god og dårlig styring. Det forhindrer mig dog ikke
> i at tro på, at det er bedre at forsøge at styre end at lukke øjnene
> og håbe på det bedste.

Jamen hvem skal styres? Linus? Stallman? KDE udviklerne? Børge i Åbenrå?
Chang i Peking? Tex fra Denver?

> Ja, det forstod jeg, men hvis vi vil noget med ideologien bag Open
> Source, så skal vi være parat til at konkurrere i Microsofts verden.

Det synes jeg RedHat gør rigtig glimrende. De er gode til at skrive
lange rapporter og marketingsgejl uden indhold. Det kan IBM sikkert
også fint klare. Det er _deres_ opgave. Så er det nørdernes opgave at
lave godt software.

> Måske forstår vi i Linux-verdenen ikke resten af verden. Det ville da
> være lidt sjovt, hvis det viste sig, at det er os, som har
> misforstået det hele. Det er jo lidt det, som vi går og mener, at
> resten af verden har. :o)

Tja lige nu sidder jeg og skriver det her på et OS som jeg finder langt
overlegent i forhold til alternativerne. Så et eller andet må der da
være gjort rigtigt.

Folk som mener de alene vide tager gerne fejl. Linux folk taler gerne
for at der er forskellige måder at gøre tingene på. Ikke nødvendigvis
en rigtig og en forkert. Jeg ved godt at Stallman sikkert vil mene der
kun er en måde at gøre tingene på, men lad nu ham ligge. :)

--
Esben Jensen