Re: [ITPOLITIK] Certificeringer (var: proces- og tidsplan forarbejdet med statens it-politik. )

Jesper Laisen <sslug@sslug> writes:

> Jeg så bare gerne, at fx. Linus havde en overordnet målsætning.

Ud over "world domination"?

Han har helt sikkert nogen tekniske målsætninger (for "god kode") som
han skriver om ved forskellige lejligheder.  Det har alle
programmører.

Hvad han ikke har er en fast "markedsstrategi", ej heller
konkrete udviklingsmål for næste version.

Det sidste kan han ikke have, da han stort set ikke selv laver nogen
udvikling mere, han er helt afhængig af andres bidrag.  Og da ingen
får løn af Linus (undtagen en barnepige måske), har han ikke nogen
mulighed for at bestemme hvad andre skal lave.  Han er helt afhængig
af hvilke patches andre sender ham.

Angående markedsstrategien er det en fordel ikke at have en.
F.eks. talte Linus rigtig meget om at han troede fremtiden for Linux
var små devices da han lige blev ansat på Transmeta, men så kommer IBM
en med en Linux strategi til en milliard dollar, og så ryger
udviklingen jo pludselig mod store servere i stedet for.

> Og jeg så i hvert fald gerne, at andres patches kom med (under
> forudsætning af, at de er relevante). Som det er nu har fx. Raymond
> jo klaget over, at Linus tilsynelandende bare dropper rettelser,
> hvis han ikke har tid eller "whatever".

Det er blevet meget bedre efter han skiftede til bitkeeper, patches
kommer nu ind i en rimelig konstant rate.  Jeg så noget statistik over
patches (som jeg ikke lige kan finde), men det liggende et sundt
projekt.  Patches bliver heller ikke bare droppet mere, men mange
bliver selvfølgelig afvist fordi de ikke lever op til de tekniske
krav.

ESR havde skrevet et nyt konfigurationssystem der var meget
kontroversielt på udviklingslisten, blandt andet fordi det tilføjede
en ekstra afhængighed (af Python).  Måske er han sur over at det ikke
kom med, men det var diskuteret til ulidelighed på listen.

> "I don't care" er en kedelig holdning.

Det er en nødvendighed når man bliver hevet i fra så mange retninger
som Linus gør.  I stedet for at bruge sin tid på at overbevise ham,
bør man i stedet overbevise en eller flere af distributørerne om ens
patch fortræffelighed.  Det er jo deres Linux kerner der bliver
brugt.  Når det så har bevist sin værd blandt almindelige brugere, kan
det finde sin vej til Linus' træ.  Det er faktisk helt almindeligt
"tur" for mere kontroversielle patches.

Og det er altså bedre at to gode patches bliver forsinket et år, end
at et dårligt patch kommer ind i kernen.

> Ja mon ikke. Men som ikke teknikker kan jeg kun bruge Linux på trods af alle
> besværlighederne. Og ved at opgive en række bekvemmeligheder. Det gør jeg så
> på forventet efterbevilling.

Og hvilke af disse "besværligheder" og "bekvemmeligheder" har noget
med kernen at gøre?

Det er altså underligt at du blander "udviklingsmetodologien for
kernen" sammen med "GNU/Linux for ikke tekniske slutbrugere".

Der er mange andre delkomponenter af GNU/Linux der er langt vigtigere
for slutbrugeren end kernen.