Re: [ITPOLITIK] Certificeringer (var: proces- og tidsplan for arbejdet med statens it-politik. )

On Monday 06 January 2003 11:31, Per Abrahamsen wrote:

> Jeg tror faktisk efterhånden at det meste af den ny fri software der
> bliver *brugt* udvikles af folk der får penge for det.  Enten
> direkte, eller indirekte fordi udviklingen kan "passes ind" under et
> mere generelt job, som f.eks. systemadministrator.

Det er rigtigt, derfor skrev jeg også fy-ordet i parentes. :)

Men der er vel alligevel ofte et gratis element i det. Hvis ikke det er
udvikleren som arbejder gratis, så er det ofte hans/hendes arbejdsgiver
der leverer nogle udviklingstimer gratis til slutbrugere. De bliver
selvfølgelig tjent ind et andet sted, men det at der ofte ikke direkte
er knyttet penge mellem slutbrugeren og producenten, gør vel alt andet
lige slutbrugerens indflydelse mindre?
Slutbrugeren har måske betalt penge til distro'en Foo Linux
International, men ikke til det firma som har leveret den essentielle
Bazwhizz komponent. Derfor har slutbrugeren i sagens natur ikke meget
formel indflydelse på udviklingsstrategien for denne komponent.

Hvis man vil have indflydelse der må man selv lave det og det koster.
Det var det jeg mente.

--
Esben Jensen
sslug@sslug