Re: [ITPOLITIK] SSLUG + Swpat.dk til OEM.dk v0.4

On Mon, 6 Jan 2003, Carsten Svaneborg wrote:

> Niels Vestergaard Jensen wrote:
>  >> 1. ja fordi samfundsudgifterne til patenter ikke
>  >> leder til øget innovation.
>
> På området af kemiskeprodukter og lægemidler er der meget
> der tyder på at patenter fremmer innovation. Så vidt jeg
> ved er der ikke en fordel ved patenter på mange andre
> områder.

Enig - fra en helt anden kant end software;
Min onkel laver mekaniske maskiner til produktion af
metal-emner. Han bander over de patenter der hindrer
ham i at lave almindelige konstruktioner af
kraftoverførsel. Han forklarede en dag hvordan kan
_godt_ måtte sætte to tandhjul sammen på en speciel
måde bare det var lodret - men vandret var patenteret
(historien var ca. sådan..)

Han forstod godt hvorfor vi har været bange for
det danske patentsystem skal få lov til at køre løbet
videre mht. patentering af software.

Open Source forklaret - hør mere på
http://www.dr.dk/DR-nyheder/orientering/ram/m030102a.ram