Re: [ITPOLITIK] EFTERLYSNING Venner af åbne standarde

Hans Christian Studt wrote:

> [...]

[om deltagere]
> Klaus er admin på KU og har foreslået at samle informationer
> om web udgivelses systemer.
.. på et mindre institut under KU ;-)

> Som jeg forstår klavs er der måske bredere behov for at samle
> oplysninger om en række andre kriterier lige netop W3C og det
> synes jeg er fint - især hvis det kunne skabe en bredere
> interesse for at medvirke.
Det jeg forestillede mig var, at hvis vi alligevel skulle til at at opstille
en liste over CM systemer så kunne vi tage lidt flere lidt mere med i
tabellen.

> Første skridt her er nok lige at få defineret nogle af de
> informationer der skal medtages. Måske kunne Klaus komme med
> et forslag.
Nu har jeg ikke meget idé om hvordan strukturen af gruppens arbejde skal
være. I dit oprindelige forslag tager du udgangpunkt i at (her stærkt
forsimplet udgave) lave en liste over CM systemer, undersøge løsningerne,
angribe fejlene i løsningen.

Kan vi opbygge arbejdet omkring en web løsning, hvor vi har en tabel hvor vi
kan tilføje en række for hvert system - efterhånden som vi tager dem ind
til vurdering.

Et hurtigt skud - jeg kunne godt tænke mig at vi havde følgende kolonner i
listen, eller som undersider for hver enkelt system:

Navn - incl. url til hjemmeside
Kort beskrivelse - i stil med/kopieret fra freshmeat 3 liniers beskrivelse
        altså leverandørens blabla
Platform - Apache, ZServer, IS (!), indbygget...
System - php, perl, ...
Kodepolitik - GPL, LGPL (hva' er det nu den hedder?)...

Det meste af ovestående kan tages direkte fra leverandørside. Derudover kan
jeg forestille mig at vi har nogen kolonner med vores vurdering af de sider
systemet genererer i oversigtsform.

Standart - fra DOCTYPE
Overholdelse - Altid (brugeren kan ikke lave "ulovlig" kode),
        fortrindsvis (CM editor validerer, men bruger har adgang til pille),
        måske (notepad)

Inddata platform - java, activeX, Mozilla Editor

Ansvarlig - hvem af har aben med at bearbejde leverandøren

Det var lige mit indlæg til hjernestorm - fyr løs!

--
Hilsen
Klaus V. Slott