Re: SV: DR's hjemmeside

Janus Hasseriis DR RYTMISK wrote:
Hej Jørgen

Jeg er personligt meget interesseret i at vi på DR overholder w3c
standarderne.
Faktisk har det været mit job, at validere skabelonerne til P3's nye design.

Åhh, hvor er det dejligt at høre!

Desværre er det ikke muligt, at gennemføre 100%.
Som eksempel, bruger vi noget measure software, der hedder RedSheriff, som
bliver sat ind på alle sider.
Den kode tilføjer et ekstra sæt <html> tags i bunden af siden - det går ikke
så godt igennem w3c valideringsmaskine.

Har lige taget er kort kig. Sådan er det desværre ofte. Jeg undrer mig dog meget over hvad de ekstra html tags skal til for. Det virker dybt uprofessionelt af et (så vidt jeg kan se) stort professionelt firma at lave sådan noget spagettikode.

Personligt ville jeg klage til firmaet. Jeg kunne sagtens forestille mig at deres løsning ikke har været helt billig. Når man betaler en masse penge for noget, så bør det også være i orden.

Jeg har kæmpet for at vi skulle bruge DOC TYPE på vores sider.

Det er dejligt at høre at der er nogle ildsjæle hos DR!

Jeg må desværre sige at det ikke er første gang jeg og andre har kontaktet DR angående jeres hjemmeside og hver gang har vi fået afvisende svar, det er dejligt at opleve en anden tilgang til "kontruktiv kritik" (min mail til Strax var skrevet i hast og derfor kort og ikke specielt detaljeret).

Desværre kan vi ikke bruge strict, da det skaber for mange problemer med det
design vi vil have, og der er for dyrt at bruge tiden på at lære hvordan
tingene kan gøres med CSS [desværre]

Der er ingen der kræver at man skal droppe tabeller fremfor CSS. Efter min opfattelse er der en del der endnu ikke rigtigt kan lade sig gøre med CSS, hvorfor den bedste løsning ofte er en blanding. Jeg har med andre ord ikke personligt nogen problemer med at I benytter tabeller i jeres design. Jeg ved ikke om det samme gælder for blinde og andre der ikke har mulighed for at benytte en "almindelig" browser, men mon ikke det er muligt at lave noget der fungerer rimeligt for dem også. I den forbindelse vil jeg henvise til dette interview med "Joe Clark" der skulle være ekspert på området: http://interviews.slashdot.org/article.pl?sid=02/12/09/1446221&mode=thread&tid=95

Efter et hurtigt kig på koden bag dr.dk's forside, så synes jeg umiddelbart det burde være muligt at smide mere af det over i jeres stylesheet.

Nu viser det sig så, at selv med loose har vi problemer. Tilsyneladende vil
den nye IE 6 ikke acceptere tabeller i 100% højde, hvis man bruger en DOC
TYPE overhovedet, suk.

Her er jeg også ude hvor jeg ikke helt kan bunde, men det er muligvis noget med at den har 2 måder at læse HTML koden på, jeg fandt lidt info på MSDN:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnie60/html/cssenhancements.asp

Og også en artikel om problemet:
http://www.netmechanic.com/news/vol4/html_no22.htm

Ang. alt / title attributter, så er det ikke realistisk, at opretholde et så
stort og foranderligt site som vores, hvis alle billeder etc skal kunne
"ses" af en Screen Reader, igen desværre.

Ifølge det interview jeg linker til ovenfor, så vil Screen Reader brugerne ellers blive utroligt glade for netop dette (se spørgsmålet med overskriften "Biggest problem").

Venlig Hilsen

Janus Hasseriis

Webstylist
Strax - P3 - DR
3520 6468
http://www.dr.dk/p3 <http://www.dr.dk/p3>

-------------

To Hell With Bad Browsers: http://www.alistapart.com/stories/tohell/

-----Oprindelig meddelelse----- Fra: Joergen Ramskov [mailto:sslug@sslug Sendt: 8. januar 2003 11:20 Til: sslug@sslug Emne: DR's hjemmeside

Hej Strax,

Hørte lige at DR's hjemmeside kort blev diskutteret. Den bliver også jævnligt diskutteret andre steder fordi der er mange problemer med den. Der findes feks. en række webstandarder som man bør overholde - dem overholder DR's hjemmeside ikke. Jeg ved også at DR's hjemmeside er svær at finde rundt på for feks. blinde.

Vil DR's nye hjemmeside overholde standarderne og samtidigt blive gjort mere tilgængelig? (det første er en forudsætning for den sidste)

Jeg kan henvise til IT og Telestyrelsens vejledninger om netsteder for yderligere information:
http://www.netsteder.dk/foelgegruppe/index.html

MVH Jørgen

--
Jørgen Ramskov - Værn om din frihed!